Afstand: 8 kilometer

Waar: Monpazier (Frankrijk)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Donderdag is marktdag in Monpazier. Ontbijten op het terras van de bakker, aardbeien op de markt en een wandeling door de omgeving. Bijna geen meter vlak maar wel goed te doen.

Vandaag gaan we drie vliegen in een klap slaan: bezoek aan een drukke markt in een leuk plaatsje, ontbijt bij een prima bakker en een wandeling iets verder van huis. De eerste uitdaging is op tijd opstaan om niet te laat bij de bakker een croissantje en een broodje te kunnen eten. Met een frans kwartiertje extra wordt het terras dan toch gehaald. Na een geslaagd ontbijt en een slenterrondje over de markt (aardbeien gekocht) is het tijd om de slippers te wisselen voor wandelschoenen. Vanuit het centrum (niet meer dan een marktplein en een paar straatjes) gaat de wandeling gelijk heuvelaf. Dat bijt even in de bovenbenen.

Aan het eind van de kleine afdaling gaat het over de weg, voor het oog vlak verder. De benen voelen het valse plat duidelijk wel. Een paar typische franse doorkijkjes in het landschap leiden de aandacht van de hoogtemeters af. Het uitzicht wisselt van maisvelden naar bos en dan meer velden.

Wanneer de wandeling voor de tweede keer het bos insteekt gaat het weer een stuk omhoog. De kunst is om rustig te blijven ademhalen en de ene voet voor de andere te blijven zetten. Wanneer de andere kant van het bos wordt bereikt wordt er een kort overlegmoment ingelast. Wordt het linksaf voor een lange wandeling of rechtsaf voor een kortere wandeling. Met meerderheid van stemmen wordt voor rechts gekozen. Over de weg gaat het weer in de richting van Monpazier.

De route is van het kruispunt duidelijk: gewoon de weg volgen en in de verte is Monpazier al te zien. Dat is het voordeel van een stadje dat op een heuvel gebouwd is: het eindpunt komt al snel weer in beeld. Nadeel is wel dat er zelden een weg recht naar toe loopt en je dus toch langer onderweg bent dan je soms denkt.

Vandaag valt het mee. De gekozen weg gaat in een redelijk rechte streep in de richting van het einddoel. Net voor het eind van de wandeling nog de laatste verrassing van de dag: een klimmetje terug naar het marktplein. Een goed moment om op een terrasje uit te blazen bij een lekker kopje koffie.

Ps. Onderweg is er geen gelegenheid om wat te drinken te kopen. Gelukkig waren er genoeg bidons met water ingepakt.