Afstand: 18 kilometer

Waar: Hattem (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Lange wandeling door de bossen tussen Hattem en Heerde. Net niet het Heerderstrand gehaald. Veel zandpaden en een klein stukje asfalt.

Met minder dan twee weken voor de grote uitdaging van 63 kilometer wandelen in 1 nacht is de grote vraag hoe de voeten het uithouden met hoger dan gemiddelde temperaturen tijdens een ommetje van meer dan 15 kilometer. Om daar achter te komen een wandeling over de zandpaden in de bossen rond Hattem gemaakt.

Vanaf de parkeerplaats bij de camping ‘de leemkule’ gaat de wandeling eerst in de richting van het zandgat. De route steekt de weg over en begint aan dan een klimmetje en steekt dan ‘Flip Hul’ op. Nog meer zandpadjes en na bijna acht kilometer wordt het ‘pompstation‘ bereikt. Even de voeten gecontroleerd, geen problemen.

De wandeling slingert verder richting de hei. Voor vandaag laat de wandeling de hei links liggen en volgt vooral paden in de schaduw van de bomen. Een paar mooie uitzichten tussen de bomen door en toch de vaart in de wandeling houden en maar niet te vaak stil staan. In een ooghoek zien we onverwachte  beweging op het zandpad: een kleine slang slingert naar de andere kant van het pad maar heeft nog wel even het geduld om voor de foto stil te blijven liggen.

Na de fotoshoot gaat het tempo weer omhoog. Even minder aandacht voor wat er in de berm gebeurt tot er minder van vijf meter achter ons een ree op volle snelheid de struiken uitrent. Dan is het toch weer even schrikken, maar wel een mooi gezicht.

De laatste loodjes van de het trainingsrondje wegen ook vandaag weer het zwaarst. Maar het eindpunt wordt ook vandaag zonder kleerscheuren gehaald.

Ps. onderweg was er buiten een paar bankjes in het groen, geen catering. Als beloning een raket-ijsje gekocht vlakbij de finish van de wandeling. Gelukkig geen blaren, dus goede hoop voor over een paar weken.