Afstand: 6 kilometer

Waar: Steenwijk (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: In de Kop van Overijssel een rondje gewandeld inclusief het beklimmen van de uitkijktoren. Afwisselend bos en veld.

Al een paar keer langs de uitkijktoren gereden die langs de snelweg bij Steenwijk staat. Vandaag maar eens kijken of er een wandelpad naar toe gaat. Vanaf de snelweg in de richting van Vledder gereden en op goed geluk maar een keer links afgeslagen. Wanneer het zandpad bijna in het niets lijkt te verdwijnen toch maar een plekje in de berm gezocht. Er is niet veel plek (achteraf blijkt dat iets verder op een parkeerplaats voor twee auto’s te zijn. Moet er wel netjes geparkeerd worden) maar het lukt.

De wandeling volgt eerst een bospad over prive-terrein (waarschuwing bij de ingang: betreden op eigen risico. De vraag is welke gevaren je zo in het bos tegen kunt komen). Een paar zandpaden, een klimmetje en een veld verder komt de uitkijktoren in zicht. Een klein stukje fietspad volgen en dan staan we aan de voet van de uitkijktoren. Voor wie hoogtevrees heeft is het misschien even slikken, maar toch maar naar boven, nu we er toch zijn.

Vergeten de treden te tellen, maar eenmaal boven is er een aardig uitzicht over de omgeving.  We kunnen zien waar we vandaan zijn gekomen, een goed moment om ook even te kijken waar we heen willen gaan. Er zijn zo geen smalle zandpadjes te zien, dus gaat de wandeling eerst maar een stukje over het fietspad en dan zien we wel weer verder.

Na de afdaling rechtsaf over het fietspad (jammer dat de snelweg wel heel dichtbij is). Bij het kruispunt weer rechtsaf zodat er weer in de richting van het beginpunt wordt geslingerd. Aan de schaduwen is goed te zien dat het ondertussen al september is. Lange schaduwen in het landschap.

Na een paar kilometer over de asfaltweg steekt de route weer een zandpad in. En gelukkig nog een klein klimmetje. Nog een paar zandpaden en dan komt toch nog onverwacht de auto weer in zicht en is dus het eindpunt van de wandeling bereikt. Al met al een afwisselende wandeling, of het de top tien gaat halen, waarschijnlijk niet, maar wel een kruisje op de bucketlist.

Ps. onderweg geen terrasje gezien. Wel een paar bankjes om water te drinken uit de dopper.