Afstand: 5 kilometer

Waar: Aarle Rixtel (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een afwisselende wandeling door de velden, langs het kasteel met een paar mooie doorkijkjes.

Vandaag staat Aarle Rixtel als bestemming in het navigatiesysteem. De dame in het kastje moet wel een paar keer links en rechts zeggen voor de eindbestemming, de parkeerplaats bij kasteel Croy, bereikt wordt. Wandelschoenen aan, rugzak op en voor we het weten zijn we op pad. Vanaf de parkeerplaats de straat overgestoken in de richting van het kasteel. Op het plein voor het kasteel een paar foto’s gemaakt, maar dan blijkt het wel een doodlopend pad te zijn en zit er niets anders op dan weer in de richting te gaan van waar we gekomen zijn. Eerst nog een ander doodlopend pad over voor de weg weer wordt bereikt. Nu maar links afslaan.

Omdat dit over de asfalt gaat, hebben we er al het vertrouwen in dat de weg nu wel van A(arle) tot R(ixtel) gaat. Het looptempo ligt niet zo hoog, zodat er alle tijd is om van de omgeving en de doorkijkjes te genieten. Op het kruispunt nog een keer linksaf (zonder aanwijzing van de navigatiedame) en nog een stukje asfaltweg. Dan komt er toch weer een zandpad in het vizier en  kan het niet anders dan de route via dit pad te vervolgen. Hek door (en afsluiten met een touwtje) en het pad volgen. Een verrassing waar dat naar toe gaat (er wordt niet op het gps-apparaat gespiekt).

Het pad gaat tussen de appelboomgaarden door en komt dan aan de achterkant van het kasteel uit. Nog een paar mooie doorkijkjes en dan weer een hek door.

Bij de weg de keuze om al richting het beginpunt te wandelen of eerst nog een omtrekkende beweging te maken. Gekozen wordt om rechts af te slaan en nog een zandpad te zoeken. Net voor de brug een groen pad gevonden. Er mag gewandeld worden van het waterschap, dus niets houdt ons tegen.

Tussen al het hoge gras zijn de bordjes eigenlijk niet te vinden, dus op goed geluk, maar je kunt ook eigenlijk niet ergens anders heen, door het groen gewandeld. Of het helemaal de bedoeling was, was niet helemaal zeker, want ineens moesten we het erf van de manege oversteken. Gewoon doorlopen en glimlachen. Snel rechtsaf de weg op en linksaf de velden in.

Aan het eind van het zandpad een kleurrijk geheel van de bolchrysanten die op de kar staan te wachten voor ze naar de veiling worden gereden.

Bij de welbekende ANWB-paddestoel wordt besloten de korte weg naar het kasteel te volgen. Nog zeshonderd meter voor de parkeerplaats wordt bereikt. Lekker gewandeld.

Ps. ook deze wandeling gaat langs de streekwinkel. Altijd leuk om even binnen te wandelen. Onderweg geen terrasjes.