Verrassend Zwolle

Afstand: 9 kilometer

Waar: Zwolle (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een verrassende wandeling. Begonnen bij het winkelcentrum van Holtenbroek. Via de dijk richting het Zwarte Water gewandeld. Uiterwaarden, een oude sluis, stadsbos (inclusief een paar verdwaalde blue bells) en veel rust. Positief verrast.

Wie denkt dat elke wandeling bij Zwolle met het zicht op de ‘Peperbus’ gaat, heeft het mis. Met weinig tijd om uitgebreid een route te maken, even gauw op de kaart gekeken en ongeveer een route uitgedacht op het randje van Zwolle zonder uitzicht op de karakteristieke toren. Een herkenbaar punt is de parkeerplaats bij het winkelcentrum van Holtenbroek. Vanaf hier is het maar een klein eindje door de bebouwde kom naar de dijk.  Mocht je ruimte in de rugtas hebben, aan het begin van de dijk staat (in ieder geval in het weekend dat ik de wandeling heb gemaakt) een stalletje waar vaste planten voor de tuin gekocht kunnen worden. Net op tijd bedacht dat ik niet alleen een wandelingetje over de dijk ga maken, maar ook nog terug naar Hattem moet lopen (buskaart en telefoon liggen nog thuis op de tafel). Dus de planten maar op het stalletje laten staan.

De route volgt de dijk langs het water en bij de volgende brug toch maar weer de oversteek naar de andere kant van het water gemaakt. Met een kleine slinger komt de route weer uit op de dijk. Met bijzonder uitzicht op de Hollandse luchten en uitgestrekte uiterwaarden wandel ik in de richting van het stadsbos. De korte variant van de wandeling houdt links aan en gaat direct links af het bos in. Ik kan de verleiding van het bruggetje aan de rechter kant niet weerstaan en maak een omtrekkende beweging om uiteindelijk toch weer op de uitgetekende route uit te komen. Een bijzondere verrassing zijn de blue bells (de spaanse variant) die wat verstopt opgesteld staan te bloeien.

Bij het hek op de dijk even getwijfeld. Maar het bord maakt duidelijk dat, hoewel het pad over privéterrein gaat, je welkom bent voor een wandeling.

Bij het volgde hek steek ik het asfalt weer op en wandel in de richting van de wijk Aalanden. Net voor de bebouwing wordt bereikt toch nog een keer rechts af om niet het hele stuk terug door de bebouwde kom te lopen. Hier kom ik een bijzonder verkeersbord tegen met de perfecte woorden voor het ‘Groot Nederlands Dictee’: gescheperde schaapskudde (zelfs de spellingscontrole kent het woord gescheperde niet).

Met drie keer woordwaarde voor het woord en nog een klein eindje te gaan, wandel ik verder in de richting van het startpunt van de wandeling. Een wandeling door het verrassend mooie landschap op het randje van Zwolle.

Ps. op de parkeerplaats staat geen vervoer te wachten. Dus maar met de benenwagen naar Hattem. Een paar mooie plaatjes gemaakt in het ‘Engelse werk’ en in het bos van Hattem de eerste bloeiende lelietjes-van-dalen van het jaar gezien. Mocht je de route willen volgen (12 kilometer lang), dan vind je het gpx bestand via deze link.