Afstand: 11 km

Waar: Forêt Tronçais (Frankrijk), bij Tronçais

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: een lange wandeling door het bos bij Tronçais. De wandeling slingert langs een paar monumentale bomen.

Op de kaart een route uitgestippeld nu het nog mooi wandelweer is.
De route gaat ( als door het bos heen de bomen te zien zijn) langs 3 monumentale bomen, een meertje en over een beekje. Het is een afwisselende wandeling, vooral over bospaden.
De auto geparkeerd op de kleine parkeerplaats bij Tronçais.
Vanaf de parkeerplaats linksaf en op het kruispunt rechts af. De tweede weg links (bij het bord Futaie Colbert). De weg volgen tot aan de linkerkant er een zandpad tussen percelen 235 en 236 doorgestoken kan worden. Aan het eind weer rechts en bij de eerste weg weer rechts. Op “Rond Neuf” stond Chêne de la Résistance ( nu is het een informatiebord waarop staat uitgetekend wat een boom van ruim 350 jaar aan veranderingen in de wereld heeft gezien).

Op het kruispunt links. De weg volgen tot aan de rechterkant Chêne Stebbing staat (in de buurt moet tussen de bomen Chêne Morat staan). De route gaat iets terug tussen de percelen 232 en 233 door (vanaf de boom aan de rechterhand). Dit pad uitlopen en aan het rechts (tussen de bomen door is Étang de Morat te zien). De weg volgen (aan de rechterkant staat Chêne St-Louis, een boom uit de 15e eeuw) tot aan “Rond du Vieux Morat” (startpunt van een gemarkeerde wandeling langs de monumentale bomen). Vanaf het kruispunt de “Route Forestière” in (richting “Rond du Trésor”). Het pad volgen. Op het eerste kruispunt kan links afgeslagen worden (perceel 217 door, hoewel op de kaart 271 staat is het uitgangspunt dat de markering op de bomen klopt) in de richting van “Rond Neuf”. Dit pad tot bijna het eind volgen (dit kort de wandeling ongeveer 2 kilometer in).
Tot het kruispunt lopen (niet tot aan de drukke weg) en het zandpad tussen de percelen 216 en 217 doorsteekt. Dit bospad volgen, het bredere zandpad oversteken en het pad verder volgen tussen 225 en 226 door (een klein beekje over springen) tot aan het brede zandpad. Linksaf het brede zandpad op (“Route Forestière) en tot het eind lopen ( hier voegt de verkorte route zich er weer bij). Uit lopen tot aan de drukke doorgaande weg. Rechtsaf richting Tronçais. Bij het kruispunt linksaf naar de parkeerplaats.

Ps. door de wandeling samen te voegen met “Etang de Tronçais” (zo zijn de eerste en de laatste wandeling van de vakantieweek verbonden, en is de wandelcircel voor deze week rond) wordt de wandeling 16 km lang. Het lange gedeelte is mijn favoriet.