Afstand: 5 kilometer

Waar: Villard Reculas (Frankrijk)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: met de zon aan een strak blauwe lucht, een korte wandeling gemaakt over de alpenweide. Eigenlijk had hier minstens een halve meter sneeuw moeten liggen. Een wandeling met zomerse temperaturen en als grootste verrassing op 20 december op bijna 2000 meter hoogte komen we een vlinder tegen.dscf1566

Gisteren aangekomen in de Alpen voor een een serie sneeuwwandelingen. Met temperaturen rond en in de middag zelfs ruim boven het vriespunt is er te weinig sneeuw om de sneeuwschoenen onder te binden, de gewone wandelschoenen zijn ruim voldoende.

We vertrekken vanaf ons vakantiehuis in de richting van de sleeplift. Het is letterlijk een groene piste. Waar normaal gesproken de beginnende skiërs vol goede moed naar beneden komen zijn we vanmiddag alleen op de piste en gaan we, volstrekt ongebruikelijke, de heuvel op.

Aan het eind van de eerste klim bereiken “le Bergerie” met parasols op het terras. Een onwerkelijk gezicht in deze tijd van het jaar. Maar met het terras precies goed op de zon, besluiten we van de gelegenheid gebruik te maken en in het zonnetje te genieten.

Na de “vin chaud” is het dan toch tijd om het middagommetje af te maken. We volgen het gravelpad tot aan de eerste bocht en steken dan de wei over. Iets hoger zien we een wandelaar lopen, een mooi richtpunt. Onderweg nog even afgeleid door een vlinder. Een goede reden om een paar foto’s te maken en op het gras zittend genieten we van de zon op het gezicht en van het uitzicht. Haast onvoorstelbaar dat het bijna kerst is. Niet alles in de natuur lijkt hiervan overtuigd te zijn.

We volgen het pad verder over de alpenwei. Hier en daar is de grond behoorlijk omgewoeld dus wel goed opletten waar de voeten neergezet worden.  Het pad gaat wat omhoog en daalt dan toch in de richting van de weg, die ons terug in de richting van het dorp leidt.

Na een klein stukje de verharde weg gevolgd te hebben klimmen we toch weer het pad op en lopen verder over het gras. Niet veel verderop staat een bankje in het zonnetje te wachten. Er staat nog net geen bordje “uitnodiging” bij, maar voor ons is het duidelijk genoeg, een goed moment om nog een keer te gaan zitten. Uit de wind en in de zon, het voelt als zomer in december. De zonnebrand (ski-factor 20) komt nog even uit de rugzak.

Je zou hier eindeloos kunnen blijven zitten, maar het wordt toch een keer tijd om de (korte) wandeling af te maken. We wandelen het laatste stukje door het dorpje heen (nog even koffie halen bij de plaatselijke supermarkt/restaurant/brooddepot) en dan het laatste klimmetje naar huis.

Ps.  heerlijk gewandeld, het uitzicht was geweldig.