Afstand: 9 kilometer

Waar: Wolvega (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een lang recht stuk langs de Lende bij Wolvega. Mijn favoriete stuk gaat over het Kuierpaad met als bijzonder bonus een opvliegende ijsvogel.

Een veilige route gevonden met minimale kans op mislopen: over het fietspad langs de Lende met als wilde uitspatting een stuk Kuierpaad. Voor de auto een plekje gevonden net voorbij de brug onder de snelweg door. Met de wandelschoenen aan de voeten en het fototoestel in de aanslag gaan we op weg.

Met het nogal wisselvallig weer van vandaag is het rustig met wandelaars en fietsers op de weg. Alle ruimte dus om een beetje over de weg te slingeren en de juiste plek voor het maken van een foto te vinden.  In de route is een hele verzameling bruggetjes opgenomen, bij de eerste brug staat wel een waarschuwingsbord (‘bij vochtig weer glad’) en een gewaarschuwde wandelaar telt voor twee. Is de groep ineens een stuk groter geworden. Dus dubbele wandelpret. En de omgeving doet de rest.

Na een paar balanceeracts over de verschillende bruggen, komt de uitdaging van de dag in beeld: ‘Kuierpaad’. We kunnen veilig rechtdoor wandelen of rechts afslaan het kuierpaad op. Alleen geen idee waar het naar toe gaat en op de kaart van het gps-apparaat lijkt het er ook op dat het pad nergens naar toe gaat. Dus het is eenvoudige keuze.

Rechtsaf het kuierpaad op. Nog geen drie meter op het pad en de wandelschoenen staan al tot voorbij de enkels in de modder: hilariteit. Maar het blijft wel de voorbode te zijn van nog veel meer modder. Maar wat houdt je tegen? Het pad slingert door het landschap en achter elke bocht wacht weer een verrassing. Het is nu al mijn favoriete stuk van de wandeling.  Na de derde bocht wacht de grootste verrassing van vandaag: een wegvliegende ijsvogel. De wandeling kan nu echt niet meer stuk.

Nog een uitdagende brug over en een stukje modderpad en dan wordt toch weer het asfalt van het fietspad bereikt. Volgens het gps-apparaat gaat de route rechtsaf. Weer veel rechtdoor en minder bochten. Het pad komt weer uit bij de Lende. Hier nog een keer links af en dan is het strak het fietspad blijven volgen. Dan wordt vanzelf de auto weer bereikt.

Met nog tijd om een echt herfstplaatje op de gevoelige plaat vast te leggen. De waterdruppel heeft gelukkig genoeg geduld om tijdens de tien pogingen te blijven hangen. Dan is het in de derde versnelling in de richting van het startpunt. Fijn gewandeld, mooie uitzichten, verstilde plaatjes en modder op de schoenen.

Ps. vooral het deel over het Kuierpaad is behoorlijk drassig. Stevige en waterdichte schoenen zijn hier geen overbodige luxe.