Afstand: 6 kilometer

Waar: Havelte (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling net buiten Havelte, langs een oude landingsbaan (niets meer van te zien), over de hei en door een stukje bos.

Met aan het eind van de dag nog tijd over is het een goed moment voor een avondwandeling in Havelte. Het is bekend terrein, de parkeerplaats bij de vlindertuin. Gingen de vorige wandelingen langs de schaapskooi direct in de richting van het bos achter de vlindertuin, vandaag verlaat de route de parkeerplaats aan de achterzijde via het fietspad.

Bij het bord met informatie over de grote startbaan slaat de route rechtsaf en volgt het zandpad over het terrein waar in de tweede wereldoorlog de startbaan van het vliegveld lag. Afgezien van het langgerekte open terrein is er niets meer te zien dat aan dit bouwwerk herinnert.

Bijna aan het eind van het pad slaat de wandelroute linksaf, door het klaphek en in de richting van de heide. Genoeg zandpaden om uit te kiezen. Tussen de nu nog dor uitziende heide gaat de wandeling verder en gelukkig zorgt de bloeiende brem voor wat extra kleur in de omgeving. Het zandpad wordt ingewisseld voor een klein stukje fietspad maar bij de eerste mogelijkheid toch maar weer een zandpad ingeslagen.

Met een oorverdovende knal valt het klaphek dicht en doet de wandelaars die een paar honderd meter verderop lopen toch even opschrikken. Wordt vijf minuten later goed gemaakt door een paar groepsfoto’s van de lachende dames te maken. Ze zijn inmiddels van de schrik bekomen.

Nog een keer rechtsaf zodat er toch nog een klimmetje in het rondje opgenomen kan worden voordat aan het laatste vlakke gedeelte van de wandeling begonnen wordt in de richting van het fietspad. Wanneer het fietspad bereikt wordt is het nog een paar grote stappen voordat de wandelaar weer thuis is.

Ps. deze wandeling kan gecombineerd worden met ‘Heide, hunnebedden en meer’ of ‘Heide en hunnebedden’ tot een langere wandeling in de vorm van een acht. Voordeel is dat niet alles mee hoeft in de rugzak.