Afstand: 11 kilometer

Waar: Emst (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Het eerste deel van de wandeling gaat vooral over asfalt en valt wat tegen. Vanaf het punt waar voor de verlengde variant van de route wordt gekozen wordt het asfalt ingeruild voor zandpaden. Zeker een verbetering.

Vandaag gekozen om een van de ‘klompenpaden’ te wandelen. Vanuit Emst start het ‘Loobrinkerpad’. Vanaf het informatiebord gaat de route in de richting van het buitengebied. Het is even doorbijten, want zo veel asfalt valt wel wat tegen. De eerst positieve verandering is wanneer de route het ‘Kievitsveld’ op wandelt. Zand en gras onder de voeten voelt een stuk beter. En hoewel het niet echt mogelijk lijkt in een wandelgebied met drie wandelpaden, toch nog even een twijfelmoment op de t-splitsing. Maar met het uitgangspunt: bij twijfel rechtdoor in gedachten gewoon door gewandeld. Bleek inderdaad de juiste keuze te zijn.

Als het hele recreatiegebied door gestoken is volgt er weer een stukje asfalt. Op het kruispunt is er even overleg in de groep. Wordt het linksaf, de korte variant, of rechtsaf de lange variant? De meningen zijn verdeeld. Het eerste deel van de wandeling heeft een deel van de groep niet overtuigd dat dit een leuke route is. Maar de optimisten winnen het vandaag en in het vertrouwen dat het toch nog goed kan komen, wordt het toch rechtsaf

Met weer een zand onder voeten gaat de route verder over de ‘Vossenbroek’. Veel groen. mooie slingerpaadjes en een bankje met uitzicht over de velden, maken het tweede deel van de wandeling tot het favoriete deel van de wandeling en is het bewijs dat optimisten de dag kunnen redden. Nog een bruggetje over over voor de begroeiing plaats maakt voor graan en maïs.

Het pad vervolgt tussen de akkers door. Links bloeit genoeg kamille voor een paar honderd potten thee, maar niet vandaag. De laatste paar kilometer gaat deels weer over het asfalt maar wisselt nog een keer met gras en zand voor Emst weer wordt bereikt en de wandelschoenen weer ingeruild kunnen worden voor luchtiger schoeisel.

Ps. het tweede deel van de route redt de wandeling.