Afstand: 10 kilometer

Waar: Wapenveld (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Door het ‘Kloosterbos’ in de richting van het bouwproject ‘Ruimte voor de rivier’. Met de molen van Veessen lang in beeld. Via Wapenveld slingert de wandeling terug naar het bos voor de laatste meters van de wandeling. Al met al heeft deze wandeling alles van een echter Nederlandse wandeling: molen, Hollandse luchten, een kudde koeien, een hele verzameling weidevogels en een bijzondere paddestoel.

Tussen het Apeldoorns Kanaal en de IJssel ligt het ‘Kloosterbos‘, een prima startpunt van de wandeling. Net buiten het hek is er vandaag (en waarschijnlijk de meeste dagen) genoeg plaats om de auto te parkeren. Nog even schoenen wisselen en dan op pad.  Het eerste deel door het bos is niet te missen: gewoon rechtdoor lopen en het eerste klimmetje overwinnen.

Gelukkig vallen de hoogtemeters mee en als ook de afdaling achter de rug is, gaat de route linksaf richting de uiterwaarden. Bij de kolk staat een kudde koeien pootje te paden onder het toeziend oog van de ooievaar die vanuit het ooievaarsnest de activiteiten in de omgeving in het oog houdt.

De wandeling volgt nog een stukje de dijk, langs het informatiebord en het oude gemaal, en slaat dan rechtsaf de lange kaarsrecht aangelegde weg op. Voordeel van het vlakke land is dat de molen van Veessen direct in beeld staat.

Met de mond open bekijkt de koe het soepele tempo waarmee de wandelgroep zich door het landschap trekt. Omdat de weg zo plat  is als een dubbeltje van voor het eurotijdperk, kost het geen enkele wandelaar extra inspanning om in een gestage tred de kilometers af te werken. Bij de t-splitsing wordt besloten links af te slaan en in de richting van de molen te wandelen.

Wanneer de top van de dijk wordt bereikt (want nergens is het zo vlak dat er geen enkele obstakel is, en in deze route is dat de dijk). Met het uitzicht vanaf de dijkt blijkt dat vanaf dit punt de molen niet binnen afzienbare wandelkilometers te bereiken is. Het is even de alternatieven bespreken en het wordt terugwandelen naar de t-splitsing en dan rechtdoor, of wanneer het de eerste keer is dat je op de t-splitsing staat, rechtsaf.

De route volgt de verschillende smalle wegen en langs de boerderijen in de richting van het Apeldoorns kanaal. Wanneer het kanaal is bereikt is het nog maar een klein stukje voor het Kloosterbos weer bereikt wordt. Met nog een paar honderd meter over bospaadjes voor de parkeerplaats bij het witte hek weer in zicht komt.

Ps. was de wandeling begonnen als ‘even de benen strekken’, het afwisselende decor maakt dat het een onverwacht leuke wandeling is geworden.