Afstand: 10 kilometer

Waar: Delden (Nederland)

Gpx bestand: later beschikbaar

Samengevat: Een wandeling om een groot deel van landgoed Twickel. Een afwisselend landschap van bos en weide. Inclusief een stuk vlonderpad.

Vanmiddag worden de wandelschoenen in Delden aangetrokken voor de uitgepijlde  wandeling rond landgoed Twickel. Hoewel de palen een behoorlijk formaat hebben, is het soms goed opletten waar ze staan. Nog geen vijf minuten onderweg als de voetgangersbrug de eerste uitdaging van de wandeling blijkt te zijn. Een redelijk klimmetje maar dan bereik je wel zonder kleerscheuren de overkant van de drukke weg en wandel je gelijk het landgoed op.

De wandelpaden zijn goed te volgen, maar na ongeveer een kilometer volgt de route het fietspad langs de drukke doorgaande weg. Dat zet wel een domper op de stemming. Gelukkig buigt de route na ongeveer een kilometer weer af en een zandpad tussen de velden op. Een stuk minder geraas en een beter uitzicht.

Brede zandpaden worden door een stuk door het bos en langs een paar erven gevolgd. Net tegen de tijd dat de vraag zich voordoet of er onderweg nog een terras komt, staat er langs de route een picknickkraam. Koffie en  thee (met koek) moet je zelf even maken, gekoelde dranken staan in de koelkast en de ijsjes wachten geduldig op een verhitte wandelaar.

De keuze valt vandaag op een koel drankje met gevulde koek. En na het gerinkel van de euro’s in het geldbusje gaat de wandeling verder door het eerste klaphek van de dag (even uitkijken voor het opstapje). Viel het eerste deel wat tegen, vanaf de picknickkraam is het decor een stuk beter. Omdat er vandaag geen koeien in de wei staan kan de wandelaar in alle rust van de omgeving genieten.

De route steekt een paar weilanden door en komt dan bij de start van het vlonderpad. Weer een bijzonder hek, je kunt kiezen: links of rechts er langs of toch maar open doen en met een knal dicht laten vallen. Het pad doet wat denken aan de wandeling in Wales. Aan het eind van het vlonderpad gaat de wandeling weer verder over zandpaden.

Na nog een bospad steekt de watertoren van Delden boven het graan uit en komt de bewoonde wereld in zicht. Nog een voetgangersbrug over voor Delden wordt binnengewandeld. Langs de Balsiuskerk en een paar terrasjes en het station. Nog een klein stukje door het park voor de finish wordt bereikt.

Ps. Het deel langs de drukke doorgaande weg valt wat tegen. Gelukkig steekt de route vanaf ongeveer kilometer twee weer het bos in. Eerst nog een paar lange brede zandwegen. Vanaf de picknickwagen is mijn favoriete deel van de wandeling. Mocht je liever per trein naar Delden reizen: de wandeling kan ook vanaf het station van Delden gestart worden.