Afstand: 11 kilometer

Waar: Wapenveld (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling van het de parkeerplaats bij ‘het kloosterbos’. Na een paar bospaden steekt de route de verharde weg op en volgt de dijk in de richting van Marle (in Overijssel). Met de molen van Veessen in beeld slaat de route van de dijk af en gaat terug naar Wapenveld en het kloosterbos.

De parkeerplaats bij het kloosterbos is de afgelopen week al twee keer eerder het startpunt van een wandeling geweest. Met een redelijk blauwe lucht is een wandeling over de dijk en door de uiterwaarden een prima locatie om nog wat aan de zonnige kleur te werken.

In tegenstelling tot de andere twee wandelingen steekt de wandelgroep voor het rondje van vandaag eerst de weg over om aan de andere kant van de weg een kleine slinger door het kloosterbos te maken. Net voor het klimmetje van de dijk begint, komt de route het bos uit en slaat links af de dijk op. In een afgemeten wandeltempo steekt de wandeling de brug van het project ‘ruimte voor de rivier’ over. Best bijzonder om een brug over te steken zonder dat er water of een weg onderdoor gaat.

De route is redelijk recht-toe-recht aan: gewoon de dijk blijven volgen. Voorbij boom nummer dertien (hoeveel geluk zou deze boom al gehad hebben?) en het bord dat de provincie Overijssel markeert. Tegen de tijd dat de molen van Veessen in beeld dreigt te schuiven, besluit de groep dat het ver genoeg is voor vandaag en dus tijd om aan de terugweg te beginnen. Bij de eerste mogelijkheid om rechts af te gaan,  wordt de dijk verlaten en de neus weer in de richting van Wapenveld gezet.

Rechte wegen tussen de weilanden door, met hier en daar een beetje schaduw van de bomen langs de weg, en een paar ooievaars die rond een tractor hangen vormen het uitzicht voor de wandelaars. Wanneer de bebouwde kom van Wapenveld bijna bereikt is, staat er een bankje geduldig te wachten. Een mooi moment om even te gaan zitten en de voeten rust te geven.

Na een korte pauze is iedereen weer fris genoeg om de laatste paar kilometer van de wandeling af te leggen.

Het laatste deel van de wandeling volgt in een rechte lijn het Apeldoorns Kanaal met een mooi uitzicht op de molen van Wapenveld. Nog een laatste stukje over de zandpaden van het kloosterbos, langs het hek van ‘het Gelders landschap’ en over de finish. Fijn gewandeld.

Ps. de wandeling combineert ‘Rondje dijk’ en ‘Hollands decor’ tot een route met het beste van de twee voorgaande routes.