Afstand: 10 kilometer

Waar: Hattem (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling vanuit Hattem, via het klompenpad. Een combinatie van uiterwaarden, bos en een historisch centrum.

De binnenstad van Hattem is een goed begin voor een wandeling door de velden. Voor vandaag is de keuze gevallen op de makkelijke optie, het volgen van een al gemaakte (en uitgepijlde) wandeling. Gekozen wordt een klompenpad. Omdat het ‘Assenradepad’ al een keer gewandeld is, wordt het vandaag het ‘Hoenwaardsepad’.

Vanuit het centrum wordt de oversteek gemaakt naar de dijk en volgt de wandeling het fietspad. Uitzicht op de uiterwaarden, het ooievaarsnest en in de verte nog net de bootjes die over de IJssel varen, maken het een afwisselend uitzicht. Wandelend langs het ‘Apeldoorns kanaal’ flits er een ijsvogeltje door het blikveld. Steeds  zo’n tien meter voor de wandelaars uit scheert het vogeltje over het water om zich zo nu en dan te verstoppen in een van de over het water hangende bomen.

Bij ‘de Hezenberg’ maakt de route een kleine slinger over het landgoed om net voor de sluis weer langs het kanaal te wandelen. Bij de sluis wordt het kanaal overgestoken zodat aan de andere kant van het water de route door een stukje bos verder kan slingeren. Langs de plaatselijke sportvelden wordt de doorsteek gemaakt naar het tweede landgoed van de wandeling.

De bospaden van ‘Landgoed Molecaten’ (wat ‘boerderij bij de molen’ betekent. Het landhuis hier is wel iets groter dan de gemiddelde boerderij en de molen is een watermolen) voeren naar het hoogste punt van de wandeling: een indrukwekkende hoogte van 31 meter. Via de tijssprengen (sprengenbeken zijn met de hand gegraven beken) en de ‘Mariabeuk’ (deze boom is ooit geplant om de het begin van de tijssprengen te markeren) gaat de route in de richting van Hattem.

Net voordat de route rechtsaf slaat om zo de historische binnenstad van Hattem links te laten liggen, besluit de wandelgroep om rechtdoor te wandelen in de richting van het centrum om zo de wandeling af te sluiten met een welverdiend ijsje (mocht je de wandeling in de winter doen, koffie in de binnenstad is een goed alternatief voor een ijsje).

Ps. vanuit Hattem zijn er twee klompenpaden te volgen. Het ‘Hoenwaardse pad’ heeft de voorkeur. Het andere pad is het ‘Assenradepad‘.