Afstand: 8 kilometer

Waar: Wapenveld (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling met verschillende omtrekkende bewegingen door het Kloosterbos en een stukje langs de IJssel over het nieuwe fietspad.

Voor de wandeling van vandaag ligt het startpunt op de bekende parkeerplaats aan het begin van het Kloosterbos. Even overleg over de route binnen de wandelgroep. Besloten wordt gewoon maar een rondje te maken en te zien waar dat toe leidt. Met een beetje geluk weer naar de parkeerplaats waar de auto wordt achter gelaten.

De eerste meters gaan in de richting van het Apeldoorns Kanaal. Net voor het kanaal slaat de route rechts af en gaat langs het  eerste ‘rustpunt‘, waar ondanks het feit dat het al ruim zes uur geweest is, de koffie nog op tafel staat. Met nog maar een paar honderd meter onderweg, wordt toch maar besloten door te wandelen, wil iedereen nog voor het donker thuis zijn.

Net voorbij de camping is het even goed opletten om het bospaadje naar rechts te vinden, voor je het weet ben je er voorbij gewandeld.

Slingerend door het bos, inclusief een doodlopend padje naar de kolk (en dus weer terug) wordt na een paar kilometer de dijk bereikt. Even klimmen en dan is er een wijds uitzicht over de uiterwaarden. In een rustig tempo gaat de wandeling in de richting van het nieuwe fietspad. Op het kruispunt links af en met de blik op de restanten van de IJsselcentrale wandelt de groep ontspannen verder, langs de koeien die met de voeten in het water half-geïnteresseerd  de groep wandelaars maar een paar blikken waardig gunnen.

Ondertussen schuift de rivier ongemerkt het blikveld in; een goed moment om even stil te staan en van het uitzicht te genieten en te bekijken of de vissers iets aan de haak weten te slaan. Dan blijkt maar weer dat vissers meer geduld hebben dan wandelaars, want na vijf minuten met maar heel weinig beweging aan de waterkant besluiten de wandelaars toch maar verder te gaan. De vissen blijken, in ieder geval nu, niet te bijten.

De route volgt de weg in de richting van de dijk. Wanneer de groep weer op de dijk staat is het Kloosterbos al verderop te zien en weet iedereen waar het naar toe gaat. Eenmaal in het bos neemt de groep niet de kortste weg naar de parkeerplaats maar volgt nog een paar extra (overbodige) bospaadjes. Zo worden er een paar extra meters op de kilometerteller gezet.

Maar met ruim acht kilometer op de teller is het dan toch welletjes, tijd om de wandelschoenen, in ieder geval voor vandaag, te wisselen en richting de koffie te gaan.

Ps. Misschien niet de boeiendste wandeling uit de verzameling maar prima voor gewoon een blokje om.