Afstand: 12 kilometer

Waar: Markelo (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling trekt een spoor door het glooiende landschap rond Markelo. Met een kort bezoek aan twee oorlogsmonumenten.

Met een mooi herfstzonnetje in de rug start de wandeling op het plein voor de kerk van Markelo. Na een klein stukje door de bebouwde kom, langs de uit 1835 daterende korenmolen wordt het eerste zandpad van de dag bereikt. Dit oude kerkenpad slingert op het randje van bos en veld in de richting van de ‘mariakapel’ op ‘de Hulpe’. Hier is direct in de kuiten te voelen dat het landschap hier terecht als heuvelachtig wordt beschreven. Het bijna veertig meter hoogteverschil vormt een kleine uitdaging voor de wandelaar, maar het is te doen.

Even op adem komen bij het kapelletje (voor wie wil kun je hier een kaarsje aansteken) en dan nog een paar hoogtemeters naar de top van deze klim. Via ‘landgoed Weldam’, het grootste landgoed van Oost-Nederland, gaat de wandeling over een smal zandpad in de richting van Stokkum.

Het bospad trekt door een klein bosperceel met een ‘onderduikershol’ uit de Tweede Wereldoorlog. Na nog een lang zandpad wordt het klinkerpad van Stokkum bereikt. Vol vertrouwen slaat de wandelgroep op de splitsing linksaf, in de richting van Diepenheim. Met de avondscherm niet ver meer weg gaat op het volgende kruispunt weer in de richting van Markelo.

Verschillende smalle wegen verder komt de molen van Markelo weer in zicht. Er wordt nog een kleine omweg gemaakt langs een oorlogsmonument. Ondertussen kleurt de lucht in rood en blauw.

Nog even doorlopen om voor het donker de finishlijn te halen. Met nog paar keer een blik over de schouder om het kleurenspel te bekijken wordt, precies voor het officieel donker is wordt het eindpunt bereikt.

Ps. misschien niet de wandeling met de grootste belevenissen, maar wel een ontspannen wandeling door een boeiend landschap.