Geen top tien

Afstand: 12 kilometer

Waar: Eerbeek (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling rond Eerbeek. Het gedeelte door Eerbeek is niet het meest interessant. Wel een paar mooie stukjes zoals langs ‘Huis te Eerbeek’, over het randje van het nationaal park ‘Veluwezoom’ en ‘Landgoed de Molenbeek’. Mocht je in de buurt van Eerbeek willen wandelen kies dan de kant van het nationaal park.

Met een mooie lentedag voorspeld, een goede gelegenheid om de wandelschoenen aan te trekken. Omdat het een korte termijnbeslissing is om in Eerbeek te gaan wandelen, maar snel een wandeling op het internet opgezocht, zodat ik nog enig idee heb waar ik naar toe ga.

Het beginpunt is bij de plaatselijke tafeltennisvereniging. Het eerste deel van de wandeling slingert door een paar woonwijken van Eerbeek en langs het spoor waar vooral in de zomer de stoomtrein langs komt.

Met de woonwijken achter de rug, steekt de wandeling het zandpad van ‘Huis te Eerbeek’ op. Omdat het nog maar maart is, is er nog weinig groen te zien. Het pad komt langs een paar sprengen (in de bocht, in de schaduw is nog net een dun vliesje ijs op het water te zien).

Voor meer informatie over ‘Huis te Eerbeek’ , zie de website van het ‘Gelders landschap  & kastelen’.Hier kun je ook een wandelfolder vinden.

De wandeling gaat verder langs de Eerbeekse molen, de enige complete oliemolen in Nederland met een bovenslagrad (het water valt boven in het rad, waardoor het rad gaat draaien). Via de weg gaat de route verder, Eerbeek uit. Na een lang recht stuk (inclusief weer een oversteek van het spoorlijntje) steekt de wandeling de doorgaande weg over en gaat het stiltegebied in. Aan de linkerkant van de weg ligt net nationaal park ‘Veluwezoom’, maar jammer genoeg laat de wandeling dit gebied links liggen.

Op het punt gekomen waar de gps-route rechtdoor wil, besluit ik dat ik een alternatieve lus aan de wandeling ga maken.  Het eerste deel van dit gedeelte volgt weer een beek en slaat dan af in de richting van landgoed ‘de Molenbeek’.

Bij de ingang is een geweldig bord op het hek geschroefd. Ondanks het feit dat ik mijn helm thuis heb laten liggen, besluit ik het erop te wagen. De kleine lus over het landgoed is mijn favoriete gedeelte van de wandeling, inclusief een mooi bruggetje.

Na een paar omtrekkende bewegingen verlaat de wandeling het landgoed en gaat via de straten van Eerbeek terug naar het beginpunt.

Ps. in de digitale wereld ziet de wandeling er wel ok uit. In werkelijkheid vond ik de wandeling wat tegenvallen. Een relatief groot deel van de wandeling bleek door de bewoonde wereld te gaan. Inclusief een stuk groen, wat ook nog steeds bewoond gebied was. Het nationaal park dat om de hoek ligt of het privelandgoed ‘de Molenbeek’, zijn betere bestemmingen voor een volgende wandeling. Maar met het mooie wandelweer een prima ochtend gewandeld.