Afstand: 8 kilometer

Waar: Whistler (Canada)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een sneeuwschoenenwandeling door ‘Lost Lake park’. Inclusief de oversteek over ‘Elephant Bridge’ en een klein stukje van de ‘Sea to Sky trail’.

Nogmaals uitgezwaaid door de ‘trailhost’ en nu met een soepele tred van een ervaren sneeuwschoenenwandelaar, vertrokken voor een tweede wandeling in Lost Lake park. Langs het waarschuwingsbord voor beren (maar gelukkig slapen die in deze tijd van het jaar) rechtsaf de wandelroute op. Het eerste deel van de wandeling gaat langs het water, een mooie afwisseling van de wandelpaden tussen de bomen.

Na een paar honderd meter redelijk vlak terrein moet iedereen er dan toch (weer) aan geloven en gaat het heuvel op. Omdat het smalle pad  twee-richtingverkeer kent, is er regelmatig een goed excuus om even te stoppen en een tegenligger de ruimte te geven (en zelf op adem te komen).

Na ruim een kilometer wordt Lost Lake bereikt en wordt het kruispunt een kiespunt. Linksaf de rode route blijven volgen en met een kleine slinger weer terug wandelen of rechts aanhouden en de ‘Molly Hogan trail’ volgen. Gekozen wordt voor het rondje om het meer.

Het pad (in de zomer een mountainbike route) slingert tussen de bomen ongemerkt toch weer redelijk omhoog. Dit gedeelte van de wandeling is minder druk en de wandelaar wordt alleen opgeschrikt door van de bomen vallende sneeuw. Bij ‘Elephant Bridge’ staat de wandelaar hoog in het landschap. Eenmaal aan de andere kant van de brug steekt de route nog een keer het langlaufpad over en volgt de route terug in de richting van het startpunt.

Met ruim honderdveertig klimmeters op de teller, niet de meest uitdagende route maar met de sneeuwschoenen aan zijn de hoogtemeters duidelijk te voelen in de kuiten.

Algemeen oordeel van de groep: wanneer je tijd hebt voor maar één wandeling in Last Lake park, dan geeft deze wandeling meer afwisseling. De trailhost rekent met een gemiddeld wandeltempo van twee-en-een-halve kilometer per uur. De wandelgroep van vandaag heeft de wandeling in twee uur uitgewandeld, inclusief een groot aantal stops om foto’s te maken en twee pauzes om bij te tanken. Toegegeven, het gaat langzamer dan over vlak en sneeuwvrij terrein, maar twee-en-een-halve kilometer per uur is wat pessimistisch ingeschat.

Ps. Deze wandeling kan gecombineerd worden met ‘Beren op de weg’. Een deel van de wandeling gaat over dezelfde paden.