Afstand: 17 kilometer

Waar: Epe (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Vanaf het sportterrein in Epe een lange wandeling langs het hertenkamp en door de bossen.

Met een ruime keuze aan parkeermogelijkheden bij het sportpark in Epe (er zijn blijkbaar geen thuiswedstrijden meer) is de auto zonder problemen geparkeerd en kunnen de veters van de wandelschoenen gestrikt worden voor een lange boswandeling.

Eenmaal buiten de bebouwde kom gaat de wandeling verder over een verzameling van bospaden van het ‘gemeentelijk bosbedrijf’. In 1843 werd de gemeente Epe voor 3000 gulden (wie kent ze nog?) eigenaar van 3536 hectare heidegrond. Begin van de 20ste eeuw werden delen van het heidegebied bebost en kan er nu een afwisselende wandeling gemaakt worden.

Na een kleine omweg bij het hertenkamp gaat de wandeling door het klaphek verder het bos in. De route staat uitgewerkt op het gps-apparaat, maar voor een deel van de wandeling is er extra hulp. Bij het eerste zwijn aan de boom links, bij het tweede zwijn rechts en dan bij het vogelhuis toch weer rechts.

De route volgt de brede en smalle bospaden verder door het bos en het gaat regelmatig op en af. Na het zoveelste klimmetje staat er uitnodigend een bankje te wachten op een vermoeide wandelaar. Even tijd om de voeten rust te geven en een kleine pauze in te lassen. Wanneer de voeten genoeg rust hebben gehad, is het tijd om verder te gaan.

Nu de route even strak tussen de bomen getrokken ligt, is de aandacht even weggevlogen en wanneer de focus weer op pad is, is er een klein schrikmoment. Minder dan honderd meter verderop wordt de weg verspert door twee wandelende zwijnen (deze keer niet veilig uit hout op twee meter hoogte aan de boom geschroefd). Omdat hier het recht van de sterkste viervoeter met de slagtanden geldt,  is het even geduldig wachten tot de weg weer vrij is.

Met de zwijnen doorgelopen kan ook de wandelaar weer verder. Met toch nog een schuin oog in de richting waar de zwijnen in verdwenen zijn, gaat de wandeling verder in de richting van de bewoonde wereld. Net voor de laatste meters tussen de bomen wordt afgelegd, springen er drie reeën de weg over.  Een tweede schrikmoment van de dag. Begon de wandeling rustig, met de verzameling dieren aan het eind voelt het als een kleine safari.

Ps. de wandeling gaat tegen de klok in. Wanneer je de route met de klok mee loopt, wordt het terras na elk kilometer bereikt, een mooi punt voor een terraspauze.