Afstand: 23 kilometer (of 20 kilometer)

Waar: Vaassen (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een lange wandeling vanaf Kasteel Cannenburgh, door de bossen van het Kroondomein het Loo en door de velden terug naar Vaassen. Met een aantal afgesloten bospaden in de vooraf uitgetekende route, is de wandeling langer dan gepland.

De wandelgroep verzamelt vandaag op de parkeerplaats in het centrum van Vaassen, vlakbij Kasteel Cannenburgh. Na een omtrekkende beweging om het pand, gaat het in een rechte lijn met uitzicht op de waterpartij van het park, in de richting van het bos. Met bijna vier kilometer op de teller slaat de wandeling van het brede zandpad af en wandelt de groep het ‘ ‘Kroondomein Het Loo’ op.

Smalle zandpaden, beekjes en bruggetjes wisselen elkaar in rap tempo af. Even uitkijken bij het oversteken van de doorgaande weg. Nog meer bospaden en een stukje langs de weg en dan rechts af het wildrooster over. Bij het eerste zandpad links en toch maar weer een van de geasfalteerde weg af, helemaal volgens de uitgestippelde route.

De route slingert over een verzameling van zandpaden over het Kroondomein. Met de ervaring van de vorige wandeling in dit gebied is er altijd een schuin oog gericht op het stuikgewas om niet verrast te worden door een kudde wilde zwijnen. Wanneer de route op het gps-apparaat rechtsaf wil, komt de wandelgroep onverwachts tot stilstand, bij het bordje ‘Verboden toegang’. Er zit niet  anders op dan een stukje terug te lopen en een alternatief zandpad te volgen. Gelukkig gaat het pad in ieder geval in de goede richting.

Bij het brede grintpad vallen de uitgestippelde route en de alternatieve route weer samen. Na het oversteken van het wildrooster slaat de route links af, in de richting van ‘de Zandhegge‘.  Net voorbij het toegangshek komt de wandelgroep weer plots tot stilstand, nu voor een voorbijstormende groep herten.

Van de verrassing bekomen, wordt er verder gewandeld. Bij het kleine toegangshek van ‘Landgoed Berkenhoeve’ wordt besloten een kleine variatie op de wandeling te maken. Na een klein rondje over het landgoed, gaat de wandeling verder over het lange afstandspad in de richting van Vaassen.

Over een wandelpad tussen de velden door wordt de rand van Vaassen bereikt. Het laatste deel van de wandeling gaat door de bebouwde kom en maakt nog een kleine lus door het park van ‘Kasteel Cannenburg’ voor de parkeerplaats wordt bereikt en de wandeling van de dag erop zit.

Ps. mocht 23 kilometer iets te lang zijn, dan is de wandeling eenvoudig in te korten tot een rondje van 20 kilometer door het rondje over ‘Landgoed Berkenhoeve’ over te slaan. Loop langs het klaphekje aan de linkerhand en het bord ‘Landgoed Berkenhoeve’ voorbij, dan wordt een rondje van ongeveer drie kilometer over het landgoed overgeslagen. Na ongeveer honderd meter is er links een lange-afstand pad tussen de bomen door en is de route weer opgepikt.