Gorges de Sarenne

Afstand: 5 kilometer

Waar: Huez (Frankrijk)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling vanuit het centrum van Huez door (een deel van) de Gorges de Sarenne tot aan Auberge Le Combe haute. Vanaf hier terug gewandeld naar de lift, de Auris Express. Met de lift terug naar Villard Reculas, via Alpe d’Huez. Een mooie wandeling langs een romeinse brug, oude en vervallen molens en veel ijssculpturen.

Vanmorgen met de lift vertrokken richting Alpe d’Huez. Boven gekomen komen we tot de conclusie dat hier de meeste wandelingen met de huidige condities wel gemaakt zijn. Gelukkig is er nog een alternatief beschikbaar: een wandeling door de Gorges de Sarenne.

We nemen de lift naar Huez om in het centrum de wandeling te kunnen starten. Vandaag schijnt de zon weer volop en het lijkt erop dat we iets te dik zijn aangekleed. Vanuit het centrum lopen we richting de doorgaande weg. Bij het zebrapad kunnen we oversteken en hebben we gelijk het begin van het pad door de vallei gevonden.

Op dit stuk lopen we nog lekker in het zonnetje. Maar na een paar honderd meter lopen we onder de bomen in de schaduw. Het voelt direct een stuk kouder en zijn we blij met de verschillende lagen kleding. Zelfs de handschoenen blijven aan.

Eenmaal in de schaduw ligt er gelijk ook sneeuw en ijs op het pad; dat maakt de uitdaging wel wat groter en gaat direct ten koste van de snelheid. Het is goed opletten wil je de oude romeinse brug en de drie verlaten en vervallen molens niet voorbij lopen.

We slaan even van het pad af om een paar foto’s te maken. Er gaat ook een wandelroute over de brug, maar die lijkt meer geschikt voor het zomerseizoen.

De Sarenne heeft op dit moment voldoende water om mooie ijssculpturen op de rotsen en de overhangende takken te maken. Na verschillende foto’s te hebben gemaakt volgen we het pad verder. De kerstboom is al weer afgetuigd en staat klaar voor een volgend kerstfeest.

Hier en daar is het soms even goed kijken (de gele streepjes die vaak de route markeren zijn onder de sneeuw verstopt, maar gelukkig staat er soms een kruis of een streep op een boom. Hoewel er zo in de vallei niet veel mogelijkheden zijn om fout te lopen).

Hoe verder we op de route komen hoe meer sneeuw en ijs er ook op de weg ligt. Het blijft dus goed uitkijken en balanceren om niet steeds onderuit te gaan. Het richtpunt van de wandeling was voor vandaag het halen van de skilift die ons terug kan brengen naar Alpe d’Huez. Eenmaal bij de lift aangekomen blijkt dat we aan de verkeerde kant van de Sarenne staan en dus niet met de lift mee kunnen. Tijd voor kort overleg.

Optie een is om dezelfde weg terug te lopen. Nadeel van deze optie is dat het vooral naar beneden gaat over veel stukken ijs. Geen goede combinatie. Optie twee is het pad volgen en kijken waar we het riviertje over kunnen steken (maximaal tot aan het restaurant, daar weten we zeker dat een oversteek mogelijk is) en dan aan de andere kant van de rivier terug lopen naar de lift. We kiezen voor optie twee. Nadeel is dat we een stukje over de skipiste moeten wandelen, voordeel is dat hier meer sneeuw dan ijs op de weg ligt en het lopen dus makkelijker is.

We zetten de pas erin, we moeten wel op tijd in Alpe d’Huez terug zijn om met de lift terug naar Villard Reculas te kunnen komen.  Het wandelen gaat goed, hoewel het restaurant dan toch nog verder weg blijkt te zijn dan gedacht (of gehoopt). Bij het restaurant maken we de oversteek naar de piste. We lopen op het randje van de piste in sneltreinvaart terug  naar de lift. Vanuit de lift nog een mooi uitzicht op Huez.

We zijn op tijd terug om de lift naar Villard te kunnen nemen. We sluiten de wandeling af met een welverdiend drankje in La Bergerie.

Ps. de wandeling is ook in tegengestelde richting te wandelen. In de winter gaat het pad vanaf het restaurant dan vooral bergaf. Dat maakt het met veel ijs en sneeuw wel lastiger. Het aantal hoogtemeters valt mee, mijn voorkeur heeft het om de wandeling in Huez te beginnen.