Afstand: 10 kilometer + 6 kilometer

Waar: Drie (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar (deel 1 en deel 2)

Startpunt: Sprielderweg 203, 3852 MK Ermelo

Samengevat: Twee wandelingen vanuit Drie. De lange wandeling gaat door het bos, over de Ermelose heide en langs de markering van het onderduikershol. De korte wandeling gaat alleen door het Speulder- en Sprielderbos.

Beoordeling: 8

Op de parkeerplaats van restaurant ‘het Boshuis’ start vandaag de boswandeling. De paarse bordjes van de ‘cultuurhistorische wandeling’ volgend, wandelt de groep het Speulder- en Sprielerbos in. In het eerste deel wordt gelijk duidelijk waarom het Speulderbos ook wel ‘het bos van de dansende bomen’ wordt genoemd.  De grillig gevormde oude bomen lijken het bos om te toveren tot een dansvloer.

De wandelaars houden de voetjes op de grond maar gaan wel swingend door het bos. Tot er op een kruispunt van bospaden een meningsverschil ontstaat over het vervolg van de route. Met behulp van steen-papier-schaar wordt de keuze gemaakt. Het brede bospad trekt verder, komt langs een aantal oude grafheuvels en bereikt dan de ‘Ermelose heide’.

De zandpaden volgend komt de route langs de schaapskooi. Bij het mozaïekbankje links af en dan door het losse zand de hei over.

Eenmaal de andere kant van de hei gaat de route weer het bos in. Onverwacht slaat de route linksaf en volgt een smaller pad tussen de bomen door richting een hele verzameling gekleurde palen. Het informatiebord vertelt kort dat de gekleurde palen de plaats markeren waar in de Tweede Wereldoorlog het onderduikershol gemaakt was. Na deze indrukwekkende geschiedenisles gaat de wandeling, met stof tot nadenken, verder. Nog een paar kilometers worden op de teller gezet voor het eindpunt van de wandeling in zicht komt.

Tijd om even uit te blazen op het terras met een kopje koffie. Met nog iets meer dan een uur vrije tijd besluit de wandelgroep nog een tweede korte wandeling door het bos te maken. Omdat er genoeg bospaden zijn om uit te kiezen, wordt de andere kant van het bos ingewandeld.

Algemeen oordeel van de wandelgroep is dat de eerste (langste wandeling) favoriet is. De afwisseling van bos en heide en een kleine geschiedenisles maken het rondje tot een boeiende wandeling. Het tweede deel is minder afwisselend maar is een prima wandelingetje om de benen te strekken.

Ps. een groot voordeel van de startlocatie is dat (wel even letten op de openingstijden) ruime gelegenheid is voor koffie onderweg. In het bezoekerscentrum bij de schaapskooi kan stof tot lezen worden meegenomen. Voor wie na de koffie nog een excuus wil hebben om langer te blijven zitten.