Afstand: 4 kilometer

Waar: Alpe d’Huez (Frankrijk)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling vanaf de lift in de richting van Lac Besson. Via een paar paden in de sneeuw richting Lac Noir gelopen. Vanaf dit uitzichtpunt de wandeling voortgezet via de achterkant van de berg.  Mooie wandeling. Op de bergschoenen gelopen maar met voldoende sneeuw ook een prima wandeling voor de sneeuwschoenen.DSCF1753

Vandaag is er weer een strak blauwe licht, prima wandelweer voor een rondje over de sneeuw. Het plan is om in de richting van Lac Besson te open en van hier één van de ingelopen wandelpaden te gaan volgen.

We beginnen de wandeling (zoals eerder deze week) bij de tussenstop van de DMC-lift. Vanaf hier is het eenvoudig om op het wandelpad te komen. Rustig inlopen, bergaf. Er zijn genoeg ribbels van de rupsbanden in het sneeuwdek, zodat het geen glad pad is. De gebaande weg richting het restaurant is ook vandaag goed te lopen. Het is een stuk warmer dan gedacht, dus bij het eerste bankje de trui maar in de rugzak gedaan.

De weg verder gevolgd en net voor het restaurant  gaat er een pad linksaf. Het is een behoorlijk plat gelopen sneeuwpad. Eerst een klein klimmetje en dan richting het meer. Dan komt er gelijk het eerste keuze moment, rechtdoor verder bergaf in de richting van het meer of toch linksaf.

We kiezen linksaf omdat we willen kijken of er om het meer heen een route loopt.

Niet veel verder komt het volgende, en iets moeilijker keuzemoment. Rechtsaf afdalen richting het meer (aan de overkant is te zien dat er gelopen is) of toch maar rechtdoor, weer in de richting van het brede wandelpad. Tijd voor een afweging. Het meer geeft de doorslag. Er is hier en daar ijs te zien, maar niet duidelijk is waar het ijs ophoudt en waar we vaste grond onder de voeten hebben. Hoewel de wandelpaden wel goed te zien zijn, besluiten we het er vandaag niet op te wagen. We kiezen voor de vast grond onder onze voeten.  Het rondje om het meer zal moeten wachten.

We volgen het pad verder omhoog. Hier kunnen we weer kiezen. Rechtdoor naar het wandelpad of rechtsaf, toch weer heuvel op. Rechtsaf lijkt een goed idee. Het pad slingert tussen diverse rotsen door, gaat wat op en af en laat een paar mooie vergezichten zien.

Doordat de zon hier en daar de sneeuw weg heeft gesmolten is het soms even zoeken waar het pad verder gaat (op het gras is het pad lastiger te volgen), maar uiteindelijk komen we toch weer op het wandelpad uit. Vanaf hier is het alleen nog de klim naar de lift voordat de wandeling er voor vanmorgen op zit.

Ps. de wandeling van vandaag volgde een aantal ingelopen wandelpaden in de sneeuw. Er was geen bewegwijzering, dus geen idee of de paden er in een ander sneeuwseizoen (weer) zullen liggen en of de wandeling dan weer te maken is.