Afstand: 6 kilometer (inclusief 300 hoogtemeters)

Waar: Llangrannog (Wales)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: Saint Carannog’s church, Llangrannog.

Samengevat: vanuit Llangrannog over ‘the coast path’ in noordelijke richting met wijdse uitzichten over de Atlantische Oceaan. Na bijna drie kilometer het draaipunt en via het binnenland terug.

Beoordeling: 8

Met meer dan 1400 kilometer wandelpad over de kustlijn van Wales is er heel wat te kiezen. Llangrannog is het startpunt van de eerste etappe van ‘the coast path’. Vanaf de kerk aan de rand van het dorp gaat het heuvelaf in de richting van het strand. Bij het strand gaat de route rechts af in de richting van de trap.

In een sneltreintempo worden de hoogtemeters overwonnen en heeft de wandelaar tussen de bloeiende brem door ruim uitzicht over de oceaan, die er vanmorgen bijna zo glad als een spiegeltje bij ligt.

Het pad is eenvoudig te volgen, er zijn weinig kruispunten en linksaf valt af vanwege het hoogteverschil en het water. De kustlijn is grillig en net buiten Llangrannog krijgt de wandelaar de mogelijkheid om een kleine omweg te maken over een van rotsformaties. De meeuwen die in de vroege ochtend van het zonnetje genieten lijken niet onder de indruk van een groep vroege vogels en nemen pas op het laatste moment de moeite om weg te vliegen. Wel onder luid protest.

Het ingelopen pad wordt verder gevolgd met nog meer klimmen.

Na bijna een uur wandelen (het gemiddelde wandeltempo ligt ruim onder het standaard wandeltempo, niet alleen door het hoogteverschil maar ook door de meerdere stops om foto’s te maken) wordt besloten te draaien en weer in de richting van Llangrannog te wandelen. Via een alternatieve route tussen de velden door gaat het vooral heuvel af.

De wandeling wordt afgesloten met nog een klein stukje van het kustpad en via de weg terug naar de kerk. Tijd om de wandeling af te ronden en koffie te gaan drinken.

Ps. het is even wennen, het klimmen en dalen. Maar de uitzichten zijn spectaculair mooi. Veel van het pad gaat letterlijk over het randje van de kustlijn met het water tientallen meters lager. Niet bij voorbaat geschikt voor wandelaars met hoogtevrees.