Afstand: 6 kilometer

Waar: Alpe d’Huez (Frankrijk)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: De wandeling begint bij het eindpunt van de kabelbaan (2100 meter hoog) en volgt de route Boucle des lacs. Door de slechte sneeuwcondities is de oversteek van het pad aan de andere kant van de meertjes niet te maken en lopen we heen en weer. Mooi weer en prachtig uitzicht.

Ondanks dat het bord voor de route van vandaag in de sneeuw staat, is het vandaag wel twijfelen in welke categorie we vandaag vallen. Wandelaars of sneeuwschoenen. Er ligt ongewoon weinig sneeuw voor de tijd van het jaar. We gokken het erop en gaan de wandeling zonder sneeuwschoenen maken. Waar gisteren de route eerst een kleine afdaling maakte en zo wat van de rotswand af lag, gaat de route van vandaag wat dichter langs de rotsen. Nadeel is wel dat we eigenlijk de hele wandeling in de schaduw lopen. Gelukkig lopen we wel beschut van de wind en is het al met al een prima wandeltemperatuur.

Volgens de kaart moet en na een paar kilometer een pad naar links komen dat afdaalt in de richting van Lac Besson. Nu we het hoger gelegen pad volgen is het meer dat net echter Lac Besson ligt (nu voorzien van een ijslaag) goed te zien.

Ook de sneeuwgrens op de bergen aan de overkant van het dal is goed te zien (normaal gesproken ligt de sneeuwgrens in het dal in deze tijd van het jaar). Omdat de pistes aan deze kant nog niet voldoende sneeuw hebben, zijn ze nog gesloten voor skiërs. Groot voordeel is dat, afgezien van een skiër op toerski’s, het ongelofelijk rustig en stil is op de route.

Het pad maakt een paar slingerbewegingen, maar de afslag naar links is niet te vinden. Ook de alternatieve route, via de skipiste de afdaling maken, is door gebrek aan sneeuw niet mogelijk. We blijven het pad volgen, misschien dat er verderop nog een oversteek te maken is. Na ruim een uur lopen (langs een mooie bevroren waterval) is het tijd voor plan B.

Er zit voor vandaag niets anders op dan dezelfde weg terug te wandelen, anders zijn we te laat voor onze afspraak in Alpe d’Huez. Bijzonder is wel dat door de weg in tegengestelde route te lopen het uitzicht toch heel anders lijkt te zijn.

Ps. de wandeling is te combineren met “the only way is up”. Nog een keer goed op de kaart gekeken, we waren niet ver meer af van de lift “Alpette”. Je zou ook met de lift terug kunnen, maar dat zou ook voor vandaag niet haalbaar binnen de tijd zijn geweest. Een volgende keer dan maar.