Afstand: 8 kilometer

Waar: Staverden (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: Uddelermeerweg 2, 3852 NV Staverden (of Ermelo, afhankelijk van het navigatiesysteem)

Samengevat: Een mooie en afwisselende wandeling op de Veluwe met bos, heide en veld. Volgens een deel van de wandelgroep staat de wandeling in de denkbeeldige ‘top drie van gemaakte wandelingen in Nederland’. De wandeling slingert deels over Landgoed Staverden en deels over Landgoed Leuvenum.

Beoordeling: 8,5

De parkeerplaats van Landgoed Staverden is bekend terrein als startpunt van een wandeling. De wandelgroep besluit om een niet al te lange wandeling te gaan maken en dus wordt de gps ingesteld voor een rondje van acht kilometer.

Via de aangelegde tuin van het landgoed trekt de route in de richting van het kerkje. Het windvaantje op de kerktoren in de vorm van een witte pauw is een redelijke hint dat het landgoed met z’n witte pauwen niet ver weg is. Vanaf het kerkje gaat het rechtdoor, een brede zandweg op.

Er ontstaat een kleine discussie in de groep over welk dieren er verderop in het weiland staan. Vastgesteld wordt dat een kudde herten vanaf een veilige afstand de wandelaars belangstellend bekijkt maar na drie minuten is het nieuwtje er wel af en verdwijnt de kudde in het groen.

Stug doorlopend op het zandpad wordt na iets meer dan een half uur het wildrooster bereikt en gaat de route rechtsaf, langs het witte hek, de hei op. Het fietspad volgend gaat het in de richting van het bos, met steeds een schuin oog op het groen gericht, je weet maar nooit of de kudde nog langs komt wandelen. Omdat Landgoed Leuvenum in een agrarische enclave ligt is het gebied afgesloten voor wilde zwijnen maar niet voor herten en reeën.

Net voordat de bewoonde wereld weer bereikt wordt, maakt de route nog een omtrekkende beweging door het bos waar nog de restanten van de grachten van het nu verdwenen Huis te Leuvenum te herkennen zijn. Na een klein stukje over de doorgaande weg te hebben gewandeld wordt er weer een zandpad gevonden. De route gaat linksaf en dan is het even opletten want voor je het weet wordt het smalle pad naar rechts gemist.

Het smalle pad volgend wisselt het landschap tussen velden met koeien, bospaden met indrukwekkende bomen en een breed grindpad met het vizier op het hek van Landgoed Staverden.

Na nog een paar kleine slingerende paadjes door de tuin wordt de parkeerplaats weer bereikt is en zit het er voor vandaag weer op.

Ps. de wandeling is te combineren met een van de andere wandelingen die op de parkeerplaats van ‘Landgoed Staverden’ vertrekken. Voor wie een hele wandeldag wil doorbrengen op het landgoed is er de gelegenheid voor een hapje en een drankje in de brasserie.