Diana wandelt

Hulp onderweg

Afstand: 9 kilometer

Waar: Robin Hood, near Baslow (Engeland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling, volgens het boekje 6,4 kilometer, gaat langs 2 monumenten, door moorland, bos en veld. Een bijzonder afwisselende wandeling met geweldige vergezichten.  Uiteindelijk is de totale afstand van de wandeling toch ruim 9 kilometer. Door het vele klimmen en dalen ligt het gemiddelde wandeltempo laag en zijn we meer dan 3 uur onderweg geweest.

Na de wandeling van vanmorgen hebben we voor vanmiddag en kortere wandeling uitgezocht. De wandeling staat in het boekje omschreven als een wandeling langs 2 monumenten (Nelson’s Monument en Wellingtons’s monument), door bijzonder landschap en als je op het juiste punt goed kijkt is zelfs Chatsworth House nog te zien (volgens het boekje).

We parkeren de auto in Robin Hood (niet te geloven, maar dit is echt een puntje op de kaart van Engeland)  bij de ‘Robin Hood Inn’. Na nog geen 50 meter vlak lopen begint het pad direct te klimmen. Het pad is goed te volgen tussen de varens door. Als snel hebben we wat hoogtemeters overwonnen en kunnen we mooie foto’s van de omgeving maken. De zon doet nog wel haar best om door de wolken heen te breken, maar vandaag wordt die strijd niet vaak gewonnen.

We lezen de routebeschrijving nog een keer na. We lopen op dit moment onderlangs. Omdat we ook graag langs “Nelson’s Monument” willen wandelen besluiten we een klein stukje terug te lopen de de klim naar boven te zoeken. De klim is snel gevonden en als je onderaan staat ziet die er best indrukwekkend uit. Gelukkig is de klim niet lang en eenmaal boven moeten we toegeven dat het best te doen is.

Bovenlangs volgen we het pad en omdat we nu nog wat extra hoogtemeters hebben overwonnen, zijn de uitzichten nog weer wat indrukwekkender. In no time bereiken we het eerste monument. Drie enorme stenen met de namen van de schepen waarmee Nelson de slag bij Trafalgar heeft uitgevochten. Hier vechten de stenen vooral met de wind! Vanaf het monument vinden we al snel het pad dat (bijna net zo steil als in de klim) weer naar beneden gaat. Eenmaal beneden gekomen is het goed uitkijken om de diepste waterplassen te ontwijken.

De wandeling gaat een heel klein stukje langs de weg naar steekt dan al weer snel het veld in. Langs een welbekend muurtje en dan toch weer omhoog. De koeien met de enorme horens die hier lopen maken iets meer indruk dan “Wellington’s monument” en dus gaat het maken van foto’s in een recordtempo. Na het monument gaat het weer heuvel af, door een hek en nog verder heuvel af. Goed voor het gemiddelde. Bij het paaltje met de afbeelding van een wandelaar nog een keer het boekje gelezen. En blijkbaar zien we er behoorlijk verdwaald uit. Een wandelaar met zijn hond schiet te hulp en hij weet te vertellen dat we de afslag naar links gemist hebben (maar blijkbaar komt het vaker voor dat er wandelaars in het dorp staan omdat de afslag gemist is. Gelukkig zijn wij nog niet helemaal in het dorp uitgekomen.). Dus omdraaien en weer heuvelop. Het pad ligt verscholen in het groen maar met hulp is die dan toch gevonden.

Het volgende gedeelte gaat vooral door het bos en weer heuvel af. Goed opletten voor stenen, wortels en gladde bladeren. Na het overteken van een riviertje gaat het weer omhoog (wel even goed uitkijken bij het oversteken van de weg) en nog weer verder omhoog. De benen beginnen nu behoorlijk te voelen. Eenmaal boven is de Robin Hood Inn al snel weer te zien en maken we de laatste afdaling van de dag. Nog even tussen wat schapen door maar dan bereiken we toch de parkeerplaats. Voor we de auto starten nog even naar binnen om uit te blazen en wat te drinken.

Uitpuffen bij de Robin Hood Inn, hier is de kachel lekker warm en het welverdiende drankje heelijk koud. Voor vandaag maar een keer geen thee.

Ps. Een prachtige wandeling, 4 landschappen in 1 wandeling. Als het nat weer is (geweest) kan het stuk door het bos behoorlijk glad zijn. Superwandeling. Onderweg geen gelegenheid voor thee.