Afstand: 11 kilometer

Waar: Vaassen (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: Maarten van Rossumplein 4, Vaassen

Samengevat: Vanaf de parkeerplaats met uitzicht op Kasteel Cannenburgh richting het Kroondomein Het Loo en de Motketel, een van meest bijzondere sprengengebieden op de Veluwe.

Beoordeling: 7,5

Vandaag een wandeling uitgezocht met een bekend startpunt: het voorplein van Kasteel Cannenburgh.  Via het Kersendijkje, waar de bomen nog alle moeite doen om niet in het water vallen en langs de watermolen wordt het wandelpad met uitzicht op het kasteel bereikt.

In een lange rechte lijn gaat het in een gestaag tempo langs het water. Bij het kruispunt rechts af en dan via de verharde weg in de richting van het Kroondomein Het Loo. Met een soepele beweging wordt het toegangshek gesloten en wordt het brede zandpad over de hei gevolgd.

Het is even goed opletten want wanneer je de blik op het brede zandpad gericht houdt, wordt het bospad dat links tussen het groen verscholen ligt gemist. Met een klein opstapje gevolgd door een steile afstap. Het smalle pad volgt de oevers van de sprengen die eeuwen geleden zijn gegraven. Het water dat via de beken richting Vaassen stroomde was ooit genoeg voor het aandrijven van 17 watermolens. De meeste watermolens zijn verdwenen, maar een bijzonder wandelgebied is gebleven.

Na ‘de Motketel’ gaat de route verder door de velden en over een paar zandpaden van de ‘Koninklijke Houtvesterij Het Loo’. Nog een paar mooie doorkijkjes door het groen voordat de bewoonde wereld weer bereikt wordt.

Ongemerkt zijn de kilometers weggewandeld en onverwacht snel komt het hek van het kasteel weer in zicht. Nog een klein stukje over de verharde weg voordat de parkeerplaats weer bereikt wordt en de wandelschoenen voor vandaag opgeruimd kunnen worden.

De wandelgroep is het er over eens: afgezien van het deel over de verharde weg, een boeiende en afwisselende wandeling. Favoriete deel was het smalle bospad langs de sprengen in ‘de Motketel’.

Ps. omdat de wandeling buiten de openingstijden van het kasteel is gemaakt, blijft een bezoekje aan ‘Kasteel Cannenburgh’ op het to-do-lijstje staan.