Afstand: 11 kilometer

Waar: Stoutenburg (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: parkeerplaats bij Barneveldse Beek, Stoutenburgerlaan 4, 3835PB Stoutenburg

Samengevat: Een wandeling over het klompenpad. Een paar bruggetjes, veel groen en  een heerlijkheid. Klein stukje met de A28 op gehoorsafstand, maar met het groen aan de bomen was het niet storend.

Beoordeling: 8

Net voor de dagelijkse afsluiting tijdens de spitsuren van de weg, kunnen de wandelschoenen aangetrokken worden voor een rondje door de velden bij Stoutenburg. Vanaf de kleine parkeerplaats aan de kant van de weg gaat de wandeling langs de ‘Barneveldse Beek’ richting het eerste bruggetje van de wandeling.

Na het bruggetje gaat het door het hoge gras, met uitzicht op het kabbelende beekje naar het volgende bruggetje, dit keer moeten de voeten iets hoger worden opgetild worden om het opstapje te overwinnen. Via nog meer weilanden en een stukje langs de weg, wordt ‘Bloeidaal‘ bereikt. De route volgt het brede graspad (halverwege niet linksaf slaan en bruggetje over, dit is een doodlopend pad) tot aan de doorgaande weg.

Via het fietspad gaat de route verder door het volgende natuurgebied, ‘de Schammer’. Even stilstaan bij het uitkijkpunt, maar afgezien van een paar rustig voorbij peddelende meerkoetjes laten vandaag geen bijzondere vogels zich zien.

Via het toeristische overstappunt en de lange klinkerweg, met aan weerszijden een uitgestrekt overzicht over de velden en een stukje door de bebouwde kom, wordt het laatste natuurgebied van de wandeling bereikt: ‘Heerlijkheid Stoutenburg‘.

Wanneer het park van ‘Stoutenburg‘ wordt bereikt is er even overleg binnen de groep en wordt besloten een kleine variatie op de uitgestippelde route te maken en direct rechtsaf te slaan en het bospad te volgen.

Weer een bruggetje over om het pad door het groen over het zandpad in de richting van de weg te volgen. Bij het kraampje waar jam, gelei en blauwe bessen te koop staan, wordt een korte pauze ingelast om in het busje geld achter te laten en een doosje fruit mee te nemen.

Bij het water gaat de route weer links af en volgt nog een keer de ‘Barneveldse Beek’. Aan het einde van het pad kan er een punt achter de wandeling worden gezet, want het rondje is compleet. De wandelgroep besluit via het pad van de ‘routeverkorter’ toch nog in de richting van het koetshuis te wandelen en een extra slinger door de tuin te maken. Na het rondje door de tuin gaat het via dezelfde weg terug en wordt op de parkeerplaats een punt achter de wandeling gezet.

Algemeen oordeel van de wandelgroep: ondanks de minder positieve beoordeling op de website van de klompenpaden over deze route, krijgt de route van deze groep een acht. Het klopt dat er een deel van de wandeling de bouwkranen van de bouwprojecten bij Amersfoort te zien zijn en dat een klein stukje van de wandeling de rust wordt verstoord  door het geraas van de A28. Voor de wandelgroep waren de paden door de velden, de bruggetjes en de natuurgebieden meer dan voldoende compensatie.

Ps. De Stoutenburgerlaan is op werkdagen van 16-18 uur gesloten voor auto’s en dus is het startpunt tussen deze tijden niet bereikbaar.