Diana wandelt

Afstand: 8 kilometer

Waar: Edensor (Engeland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling vanuit Edensor naar de ‘Hunting Tower’ en door het bos terug.

Vanmiddag is het nog een mooie herfstdag. In de verzameling ‘vakantiewandeling’ naar een leuke wandeling gezocht. Het is een wandeling in het bos van Chatsworth House geworden. We besluiten de wandeling iets aan te passen en te beginnen in Edensor, de tea room om precies te zijn. Na het aantrekken van de wandelschoenen, eerst de tea room binnen gelopen voor koffie met gebak.

Vanuit Edensor steken we de weg over en gaan de heuvel over via het grindpad. De brug over in de richting van de parkeerplaats (omdat we lopend zijn kunnen we zo door). De ‘Farmyard’ is het volgende herkenningspunt. De ‘Farmyard’ laten we links liggen en gaan door het hek in de richting van ‘Stand wood’.  Was het eerste deel van de wandeling al klimmen, nu gaat de weg echt omhoog. De uitgeschreven wandeling volgt netjes de geasfalteerde weg, maar met al die andere bospaden besluiten we de uitgestippelde route te verlaten en het bospad in te slaan.

Het pad slingert omhoog, langs de waterval en verder door het bos. Het is hier ongelofelijk rustig. Na een paar bospaden komen we bij de ‘Hunting Tower’ uit. Een bijzonder uitzicht over de vallei. Een poosje, achter de kanonnen, op een bankje van het uitzicht genoten. Dan is het toch tijd om verder te gaan, willen we voor het donker terug zijn.

We volgen het bospad verder. Veel groen, maar ook al mooie herfstkleuren. Hier is het prima lopen, redelijk vlak en soms een beetje naar beneden. We bekijken nog even de meegebrachte kaart en het gps-apparaat, we kunnen nog wat bospaden volgen zonder te verdwalen. We slingeren nog wat verder en ondertussen zijn we ongemerkt aan de terugweg begonnen. Onderweg nog een paar bijzonder doorkijkjes, inclusief een blik op de achtergevel van het huis.

We zijn net op tijd terug voor de hekken gaan sluiten. Net voor we weer de brug oversteken nog een blik achteruit. Toch bijzonder een foto met een blauwe lucht, genomen in oktober.

We volgen het pad weer over de heuvel terug in de richting van Edensor (nu moeten we onverwacht tussen de koeien door manoeuvreren en steken er nog een paar herten over, gelukkig weten we veilig de andere kant van de heuvel te bereiken). Tijd om de schoenen te wisselen en naar huis te gaan.