Afstand: 11 kilometer

Waar: Gortel (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: parkeerplaat Oranjeweg 2, Gortel (Epe voor de navigatie)

Samengevat: Een wandeling over Kroondomein Het Loo. Veel zandpaden, uitzichten over heidevelden en een verzameling toeschouwers. Een deel van de wandeling gaat door het rustgebied voor wild. Dit gedeelte van het kroondomein is gesloten in van 15 september tot 25 december.

Beoordeling: 8,5

Voor een rondje door het bos is de parkeerplaats aan de Oranjeweg het startpunt. Net buiten Gortel gelegen, maar om het startpunt met de navigatie te vinden moet Epe als plaats worden gebruikt. Met de wandelschoenen aan en de rugzak op is de groep klaar voor de wandeling. Vanaf de parkeerplaats steekt de route zonder moeite het eerste zandpad op. Recht-toe-recht-aan wordt het pad gevolgd; een overzichtelijk begin van een wandeling zonder vooraf gemaakte route.

De wandelgroep komt plotseling tot stilstand wanneer er verderop op het pad beweging te zien is. Het blijkt een hert met jong te zijn. Terwijl er in alle rust een paar foto’s gemaakt worden, verstoort geritsel in het groen niet ver van de wandelaars voor enige afleiding. Blijken er twee zwijnen niet volledig geboeid de wandelaars vanuit een ooghoek in de gaten te houden. Wanneer de aandacht van de herten naar de zwijnen verschuift maken alle beesten zich uit de voeten en kunnen de wandelaars de route verder volgen.

Slingerend over de een hele verzameling bospaden en met een wisselend decor trekt de route langs de ‘Prinsenkuil’ in de richting van de hei. Met een omtrekkende beweging wordt het pad weer in de richting van het bos gevolgd. Nog een keer wordt er gestopt. Iets verderop staat een zwijn in alle rust in de grond te woelen. Pas wanneer twee andere zwijnen de wandelaars opmerken en ongekend soepel en snel door het groen het hazenpad kiezen, besluit het derde zwijn aan te sluiten en tussen de bomen te verdwijnen.

Omdat het volgende zandpad dwars door het rustgebied voor het wild blijkt te gaan wandelt de groep nog een stukje door. Het volgende bospad is wel open voor wandelaars, dus wordt er rechts afgeslagen zodat er weer in de richting van het startpunt gewandeld wordt. Weer groot onrust in het groen. Nu blijkt de wandelgroep net genoeg geluid te hebben gemaakt dat een groep herten besluit met een aantal soepele sprongen over omgevallen boomstronken meer afstand te nemen van de bezoekers.

Op het kruispunt met het fietspad steekt de groep het asfalt op om een klein stukje van de route over de verharde weg af te leggen. Nog een keer afslaan het zandpad op en dan wordt het laatste deel van de wandeling soepel uitgewandeld. Afgezien van een paar weg fladderende vogels blijft het aantal (zichtbare) toeschouwers in het groen onveranderd. Alleen een hardnekkige horzel maakt dat er nog even een klein sprintje wordt ingezet voor de laatste honderd meter van de wandeling.

Terug op de parkeerplaats is de horzel gevlogen en wordt het stof van de wandeling uitgeklopt. Een bijzondere wandeling, die ook zonder toeschouwers zeker de moeite waard is.

Ps. deze wandeling is te combineren met ‘Onverschrokken wild’. De twee startpunten liggen niet ver uit elkaar. De afzonderlijke wandelingen gaan beide over een ander deel van het kroondomein.