Afstand: 6 kilometer

Waar: Laag Zuthem (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat:  Deel twee van een wandeling vanaf de parkeerplaats bij Den Alerdinck. Dit gedeelte van de wandeling volgt het pad langs ‘de nieuwe wetering’, het zandpad over de zeedijk (lekker onder de bomen) en een paar bospaden aan de andere kant van het landgoed. Totale lengte van de gecombineerde wandeling is 11 kilometer.

Na de uitgebreide picknick (appel en wat te drinken) genoeg energie voor nog een wandeling in Overijssel (vijf dagen – zes provincies –  zeven wandelingen). Het eindpunt van de eerste wandeling is gelijk het beginpunt van de tweede wandeling van vandaag.

Vanaf de  parkeerplaats eerst weer de weg overgestoken in de richting van ‘de nieuwe wetering’. Waar de eerste wandeling de wetering oversteekt en links afslaat, gaat de tweede wandeling het bruggetje over en slaat dan rechts af. Ook hier weer oppassen voor langs flitsende fietsers. Dan een keuzemoment: het fietspad blijven volgen of langs de waterkant wandelen. Niet helemaal zeker of het wel een wandelpad is, maar we gokken het erop. Mooi uitzicht en geen ander verkeer.

Aan het eind van het pad wordt het fietspad weer opgewandeld. Bij de brug rechtsaf en dan de ‘zeedijk’ op. Mooie zandpaden en lanen met aan weerszijden bomen. Je kan het liedje zo verder zingen, niemand die het hoort (wat in sommige gevallen een goed idee is).

Aan het eind van het pad rechtsaf, de klinkerweg op en dan toch weer linksaf een zandpad om verder te wandelen. Het eind van het pad is te zien, en als je niet te hard loopt, heb je alle tijd om van het uitzicht te genieten. Nog een stukje klinkerweg en dan steekt de route het bos in.

Nog meer zandpaden om te volgen. Ook hier is het weer ongelofelijk stil, afgezien van het gekwetter van de vogels.

Net voor het eindpunt wordt bereikt, nog een mooi uitzicht op het landhuis. Dan ik het tijd om de laatste honderd meter af te leggen en het rondje af te maken. Nog een tweede kleine picknick met een specht als extra gezelschap en dan is het toch tijd om naar huis te gaan.

Thuis het kaartje van de wandeling bekeken: niet een route waar je maar zo kunt verdwalen. Veel recht-toe-recht-aan, maar als je onderweg bent heb je dat niet door.

Ps. Ging deel een van de wandeling vooral door de tuinen van de twee landgoederen, dit deel van de wandeling wandelt vooral door de  het gebied rond de landgoederen. Mooie afwisseling. De wandeling kan gecombineerd worden met ‘eigen route’.