Afstand: 6 kilometer

Waar: Afferden (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling in het Limburgse Maasdal. Deze wandeling begint bij het informatiebord ‘Het Bergerbos’ en gaat over verschillende bospaden, tussen de velden door en langs een stukje heide. Genoeg afwisseling in het landschap.  Aan het eind van de middag gewandeld en geen andere wandelaars tegen gekomen. Dus heel rustig onderweg.

In de serie ‘vijf dagen – zes provincies’ is de provincie Limburg aan de beurt. Als onderdeel van het Nationaal Park ‘de Maasduinen‘ is ‘het Bergerbos’ een prima bestemming. Volgens de informatie vooraf kom je hier niet alleen bos, maar ook heide, vennen en met een beetje geluk bijzondere flora en fauna tegen.

Voorzien van gps-apparaat, fototoestel en een kleine picknick vertrokken vanaf de parkeerplaats ‘Het Bergerbos’. Dit keer niet het klaphek door en de hei op, maar de weg gevolgd, het veerooster over en dan links af. Even goed opletten om het pad naar links niet voorbij te lopen.

Het brede zandpad slingert verder, nog een paar keer uitzicht op de heide voor het kruispunt wordt bereikt en het zandpad overgaat in een stukje asfalt. Het lukt om weer een zandpad te vinden en door het groen verder te wandelen. Het bordje geeft aan dat er nog steeds in het Maasdal gewandeld wordt.

Nog een paar smalle paadjes en dan wordt weer een stuk asfalt wordt gevonden. Rechts is het bos te zien, dus maar rechtsaf slaan.  Weer aan de bosrand wordt duidelijk waarom het hier zo rustig is: stiltegebied. Hier gaat de route verder. Groen en rustig.  Nog een paar zandpaden uitgezocht en op het gps-apparaat goed in de gaten gehouden of we wel richting het startpunt gaan. Dat lukt. Na een rondje waar we gelukkig niet de blaren op de voeten hebben gelopen, komen we weer op de parkeerplaats aan. Weer een provincie om af te strepen van het lijstje.

Op zich een afwisselende wandeling, hoewel ik niet zeker of het mijn favoriete wandeling is. Het stuk door het bos is mooi inclusief een paar leuke smalle kronkelende bospaadjes, maar het stukje over de asfaltweg wint niet de schoonheidsprijs. Gelukkig is dit maar een klein stuk van de wandeling. Wel lekker gewandeld.

Ps. mocht je een langere wandeling willen maken. Start dan in het centrum van Afferden met de wandeling ‘Maasdal’. Bij het informatiebord ‘Het Bergerbos’ stap je dan over op de wandeling ‘Maasdal verlengd’.

Ben je weer terug bij het informatiebord, dan maak je de eerste wandeling af.  Onderweg is er geen mogelijkheid voor koffie, thee of limonade.