Los lopen

Afstand: 6 kilometer

Waar: Wapenveld (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: de hele wandeling gaat over zandpad. Op goed geluk zwerven door het bos (en een stukje hei).

Na een drukke week met veel tijd binnen doorgebracht, vandaag tijd om even een stukje te gaan wandelen. Om niet eerst een uur achter de computer bezig te zijn met het uitvogelen van een route besluit ik om gewoon naar het bos te gaan en los te gaan lopen (en een beetje los te lopen).

Als warming up neem ik de fiets richting Wapenveld. Pas voor het eind van de middag zijn regenbuien zijn voorspeld. Ik besluit de fiets bij het informatiebord neer te zetten (en niet bij de bushalte onder de overkapping).

Vanaf het informatiebord wandel ik in de richting van de hei. Hier via een paar smalle paadjes gaat het kronkelend in de richting van het bos. Daar kies ik voor het smalle bospad in plaats van de brede beukenlaan. Dit zandpad slingert tussen de bomen door en komt weer op een breder pad uit. Onderweg is nog goed te ruiken dat behoorlijk wat bomen zijn omgehakt. De harsgeur hangt er nog steeds.

Op het volgende kruispunt besluit ik links af te gaan. Aan de linkerhand komt er een volgend bospad. Na een tijdje wandelen komen de bomen toch wel een beetje bekend voor en blijk ik wel een behoorlijk aantal stappen gezet te hebben maar geen meter opgeschoten te zijn.

Nu dan maar een keer rechts af. Elk volgende kruispunt, t-splitsing of afbuigend pad is weer een keuzemoment.  Ik wissel links- en rechtsaf op goed geluk. Niet echt meer een idee waar ik ongeveer ben, maar ben er van overtuigd dat het de goede kant op gaat.

Afgezien van een eenzame fietser ben ik tot nu toe niemand tegen gekomen. Ongelofelijk rustig in het bos. Van smalle paden gaat het weer over op een breder pad en ineens sta ik dan toch voor het hek, niet ver van mijn fiets.

Nu de benen net een beetje warm gelopen zijn, laat ik de fiets nog maar even op slot staan. Er kan nog wel een klein rondje aan de route vast geplakt worden. Vanaf het informatiebord ga ik nu niet rechtsaf maar linksaf. Het zandpad slingert tussen de bomen door. Nog een paar keer kiezen tussen links- of rechtsaf. Na een paar omzwervingen komt de wandeling weer uit waar ik begonnen ben, de hei.

20753926514_3367d19882_o

Nog een keer linksaf en dan kan ik de fiets al bijna zien staan. De laatste paar stappen zijn al gauw gezet. Nog even zoeken naar de fietssleutel (blijkt dan toch weer op mysterieuze wijze van jaszak naar broekzak verschoven te zijn) en met de wind in de rug naar huis gefietst.