Afstand: 13 kilometer

Waar: Vilsteren (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: parkeerplaats Vilsterseweg 12, 7734 PD Vilsteren

Samengevat: Een afwisselende wandeling door het Sallandse landschap met bos, hei en weilanden. Enige minpunt is het relatief lange rechte stuk over het asfalt.

Beoordeling: 7,5

De parkeerplaats in het centrum dorp Vilsteren (niet te missen, naast de kerk) is het startpunt van de wandeling. De route gaat vanaf de kerk in de richting van de molen. Op de meeste foto’s staat de molen nog met vier wieken, vandaag (en ongetwijfeld gisteren en morgen) heeft de molen nog maar twee wieken, maar dat blijkt geen probleem te zijn om toch te kunnen draaien.

Voorbij de molen slaat de route rechts af, het eerste zandpad op. Op de t-splitsing besluit de wandelgroep rechts af te slaan en de route met de klok mee te wandelen (omdat het een rondje is kan ook de route linksaf gevolgd worden) en het zandpad verder te volgen. Over een hele verzameling zandpaden en langs ‘de hermitage’ (ook wel kluizenaarshut genoemd) doorkruist de wandeling het eerste deel van het landgoed.

Na het oversteken van de doorgaande weg naar Ommen vindt de route weer een nieuw zandpad. De  rechte boslanen zorgen er voor dat de kilometers in een gestaag tempo afgeteld kunnen worden. De dichtbegroeide bospercelen worden afgewisseld met doorkijkjes langs het water en over de weilanden. Wanneer de route bij de onbewaakte spoorwegovergang aankomt is het even goed uitkijken bij het oversteken.

Aan de andere kant van het spoor volgt de wandeling eerst nog een paar bospaden voor de asfaltweg wordt bereikt. In een lange lijn wordt de weg gevolgd. Gelukkig kan uiteindelijk een zandpad opgestoken worden en gaat de route verder over de hei. Na een klein klimmetje bereikt de wandelgroep het bankje met uitzicht.

Een mooi moment om even een korte pauze in te lassen. Na de korte stop trekt de route verder in de richting van het bos en wordt weer met de nodige voorzichtigheid nog een keer een onbewaakte spoorwegovergang over gestoken.

Over nog meer zandpaden door het bos afgewisseld met zandpaden tussen de weilanden door gaat het weer in de richting van Vilsteren. Met de molen weer in zicht kunnen de laatste paar honderd wandelmeters overwonnen worden.

Met de dertien kilometer in de benen, besluit de wandelgroep dat het tijd is om te kijken of een van de terrasjes in het dorp nog open is voor koffie en een pauze. Bij de koffie (met een koekje) wordt de wandeling nog even doorgenomen. Over het algemeen best een mooie wandeling, alleen jammer van het lange rechte stuk over het asfalt.