Vliegveld

afstand: 8 kilometer

waar: Saint Jean d’Arves (Frankrijk)

Gpx bestand:  hier beschikbaar

Samengevat: Al een paar dagen de kleine vliegtuigen op de berg zien landen. Benieuwd naar het vliegveld de klim naar boven gemaakt. Een bijzonder vliegveld.

(De foto is gemaakt tijdens de wandeling “milka-expres”. Deze wandeling loopt aan de andere kant van het dal en geeft een mooi beeld van de hele wandeling. Links is het slingerpad naar boven te zien en rechts de route naar beneden).

Voor morgen staat er een lange wandeling gepland (als alles meezit 19 kilometer) dus vandaag nog maar een keer kijken hoe het in de Alpen loopt en nog wat hoogtemeters te oefenen.

Vanaf het VVV (volgens de dame van het VVV duurt de wandeling tweeeneenhalf uur, maar al haar wandelingen duren tweeeneenhalf uur)  in Saint Jean d’Arves kan er een wandeling worden gemaakt bergop richting de “altisurface” of te wel een vliegveld voor kleine toestellen. En omdat we al een paar dagen vanaf het balkon naar de landende en opstijgende vliegtuigen hebben zitten kijken, lijkt het een goede bestemming. Met niet te vergeten het panoramaterras (moet toch mooi zijn om na de klim op het terras van het vliegveld van een drankje en het uitzicht te kunnen genieten).

Het eerste gedeelte van de wandeling is vooral klimmen via een breed grindpad en wordt een beetje vlak in het dorp Le Poingt (vier huizen, een kapel en een jeu de boulebaan). Buiten een paar wild blaffende honden die gelukkig aan de lijn zitten is er weinig beweging in het dorp te zien.

Wanneer de route het dorp verlaat, gaat het pad ook gelijk weer steil omhoog, sommige stukken hebben een gemiddeld stijgingspercentage van meer dan 10%. Het pad is eenvoudig te volgen, je kunt niet veel andere kanten op dan omhoog. Na een paar slingerbewegingen door de velden te hebben gemaakt komt het pad terug op het grintpad (de kortere route is om het grintpad gewoon te blijven volgen, maar dan wordt wel de “caravan-waar-houten-panelen-omheen-gezet-zijn-en-dus-nu-een-huis-is” gemist). Het pad blijft nog stijgen, met op de achtergrond het geluid van koebellen. Langs een paar verlaten huizen tot aan het bord “overkomende vliegtuigen”. Bestemming bereikt zou je denken.

Naast een mooi gemaaid grasveld is de windvaan en het informatiebord het hele vliegveld.

Nergens een panoramaterras te ontdekken (ook geen verkeerstoren trouwens). Wat een teleurstelling. Als er al wat te drinken is, dan vooral uit een eigen meegebrachte fles en op een niet al te stevig bankje.

Nu er geen tijd besteed kan worden aan een hapje en een drankje besloten om het grintpad nog een stukje verder te volgen. En in tegenstelling tot het eerste stuk van het pad, loopt hier de route redelijk vlak. Bij het bereiken van het laatste teken van de bewoonde wereld (een huis) is het tijd om om te draaien en terug te gaan.

Nadat het indrukwekkende vliegveld (indruk heeft het zeker gemaakt) al weer is gepasseerd, slaat de route links af en volgt een alternatief pad richting het dorp, deels tussen de bomen door en over een wild stromend riviertje. Met een ruime bocht wordt het dorp en dus ook het VVV weer bereikt. Een mooie generale repetitie voor de wandeling van morgen.

Ps. Het technisch vernuft van een vliegveld in de Alpen: een melkwagen of zou het toch de ‘control tower’ zijn?