Afstand: 4 kilometer

Waar: Saint Jean d’Arves (Frankrijk)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: na de ochtendwandeling heuvelop, gaat de middagwandeling heuvelaf. Onderweg was het een paar keer zoeken waar het pad verstopt was, maar toch terug gekomen. Een klein deel van de wandeling volgt de klim van Col de la Croix de Fer, dus een paar fietsers komen langs.

Met alle indrukken van het “Fête de Pain” is het tijd om weer richting het huisje (en zwembad) te gaan. In het dorp, vlak bij waar de auto geparkeerd staat (een parkeerplaats is het niet echt te noemen) staat de route aangegeven richting het lager gelegen gedeelte van het dorp. Was de route van vanmorgen vooral berg op met een behoorlijk hoogte verschil,  deze wandeling zal vooral bergaf gaan. De rest van de groep houdt het wandelen voor vandaag voor gezien en gaat met de auto terug. Nog even zwaaien en dan het pad op.

De wandeling gaat, zoals gedacht, direct steil naar beneden (gelukkig dus vanmorgen niet bedacht om naar het dorp te lopen, dan was het een behoorlijke eerste klim geweest), met al de losliggende stenen, is het wel een beetje uitkijken. Gelukkig is het pad redelijk droog en dus niet glad.

Na een klein eindje lopen begint er al wat gras over het pad te groeien en niet veel later staat het gras tot aan de knieën en is het pad verdwenen. De vraag is nu of de route zo weinig wordt gelopen dat het gras het pad heeft overgenomen of dat er een afslag gemist is.

De GPS bekeken en daarop is te zien dat niet veel verder er een ander wandel- of zandpad moet lopen.  Tussen de bomen, struiken en hoge gras door getijgerd en het lager gelegen pad bereikt (terug de berg op om te kijken of er een afslag gemist was voelde vandaag niet als een mogelijkheid, voor vandaag even genoeg geklommen)

Het pad verder gevolgd en uiteindelijk toch weer een herkenbaar geel routebordje gevonden. De route gaat hier rechts naar Saint Jean d’Arves. Even twijfelen omdat er een draad over het pad gespannen is. Maar het pad is hier wel goed te zien. Besloten om onder het draad door te gaan. Na een paar honderd meter weer onder een draad door en wordt het pad steeds minder goed zichtbaar (maar volgens de GPS gaat het de goede kant op).

Op het moment dat de twijfel over de route naar boven komt hangt er een rood/wit lint inzicht, en niet veel verder nog een. Er wordt hier blijkbaar met een alternatieve routemarkering gewerkt, maar het is wel effectief.

Na een een paar bochten in het pad, wordt de verharde weg bereikt. Het laatste gedeelte van de route volgt de weg naar het dorp. Langs de weg staan de, voor fietsers, welbekende wegmarkeerders. Na de afgelopen kilometer vooral gedaald te hebben, gaat het nu de volgende kilometer 6% naar boven.

In de berm langs de weg lopen gaat prima, toch maar een paar keer even een stapje opzij gedaan en stil gaan staan. Motorrijders en fietsers komen soms met een duizelingwekkende vaart naar beneden, en de weg is op plekken niet zo breed. Zonder blaren wordt het dorp bereikt. Tijd om het zwembad en wat verkoeling op te zoeken.

Ps. door de wandeling te combineren met “Fête de Pain” is de route 6 kilometer.