Afstand: 8 km (of 10 km)

Waar: Forêt Tronçais (Frankrijk), bij Cérilly

GPX bestand: beschikbaar

Samengevat: een wandeling die op papier niet te ingewikkeld hoeft te zijn, maar in Frankrijk wordt nog wel eens een weg opgeheven. Het was even zoeken om een andere route door het veld te vinden, maar met een beetje hulp (met de franse slag) is het toch gelukt.

Nu het weer nog goed is, gaan we nog een langere wandeling maken. Op de kaart een route uitgezet die deels door het bos gaat en deels door het open veld.
De auto wordt onder een boom bij “Rond de Beauregard” geparkeerd. Op dit kruispunt vertrekt de route door eerst voor het ruiterpad te kiezen (“Ligne de Beauregard”). Na ongeveer 1 kilometer slaat de route rechtsaf, tussen perceel 197 en perceel 199 door. Dit pad slingert een beetje door het bos heen. Wat in dit bos steeds meer opvalt zijn de hoge bomen die bijna kaarsrecht richting de wolken gaan.
Aan het eind van het pad verlaat de route het bos en gaat op de verharde weg verder (“Rond de Soulisse”, de weg kiezen waarmee de picknicktafel aan de rechterkant blijft).
Op het kruispunt recht oversteken en de weg volgen. Aan het eind van de weg scherp links af, direct een steile klim op ( levert voldoende punten op voor het bergklassement). Het zandpad gaat tussen de velden door en wordt weer verharde weg. Hier rechts aanhouden en de weg heuvelaf volgen, tot over een smal beekje. De weg gaat dan weer omhoog en daalt dan weer. Op de t-splitsing rechtsaf. De weg volgen tot aan “La Boucharderie”, hier linksaf. Deze weg gaat weer over in een zandpad.

(1) Volgens de kaart gaat de route via het eerste zandpad links ( is nog te vinden), met een bocht naar rechts ( ook nog aanwezig) richting een beekje. Voordat het beekje wordt bereikt, hangt er een schrikdraad over het pad maar dit lijkt nog wel verder te gaan. Dus over het schrikdraad heen, door het veld richt de plek waar het beekje moet zijn. En dan is het spoor bijster. Gelukkig wordt er in het veld ernaast gewerkt. In het beste Frans gevraagd waar het pad terug te vinden is. Dan blijkt dat het pad al jaren opgeheven is.
Er zit niets anders op om terug te gaan tot het punt waar het zandpad weer gaat in de verharde weg. (2)
Net voor het zandpad (vanaf het kruispunt gezien) is er een pad het bos weer in (tussen percelen 192 en 193). Dit pad volgen tot een brede zandweg, hier links afslaan.
Door de brede zandweg te volgen komt de route terug bij “Rond de Beaugard”

Het stukje van de route zoals beschreven tussen (1) en (2) is ongeveer 2 kilometer lang. Voor de extra kilometers is het te gebruiken, maar het leidt tot niets (of een veld vol koeien).

Ps. De route kan verlengd worden door eerst (of als afsluiting) nog de route van wandeling “Boshonkbal” te volgen. De wandeling is dan 11 of 13 kilometer lang.