Afstand: 10 km

Waar: Forêt Tronçais (Frankrijk), vlakbij Cérilly

Gpx bestand: later beschikbaar

Voor vanmiddag een wandeling gemaakt die deels door het bos gaat en deels door de velden over kleine (zand)wegen.
De auto geparkeerd bij “Rond de Thiolais”. Vanaf deze pakeerplaats kan een gemarkeerde wandeling gemaakt worden (5 km).  Het eerste deel van de route volgt deze wandeling.
Het bospad volgend vanaf de parkeerplaats kom je al snel bij “font de la Goutte d’Argent” en dan blijkt dat het een doodlopend pad naar de bron is. Een stukje terug (waar je rechtsaf terug naar de parkeerplaats kunt) is er een wat overwoekerd pad zichtbaar aan de linkerkant. Dit pad is blijkbaar de route. Een weg zoekend tussen de varen en bramenstruike (behoorlijke krassen op de benen vanwege de korte broek) en over een bruggetje wordt gaande weg het pad weer beter begaanbaar.

Omdat het hele bos in percelen is opgedeeld met paden ertussen, lopen veel wandelingen over deze paden. Het pad tussen de percelen 72 en 73 (de nummers zijn op de bomen aangegeven) is het te volgen pad. Dit pad komt uit op een brede zandweg (route forestière). Door recht over te steken wordt de gemarkeerde wandeling verder gevolgd.
De wandeling van vanmiddag slaat rechtsaf en volgt het zandpad tot de verharde weg. Deze weg oversteken tot het einde van de weg. Linksaf het pad volgen. Aan de linkerkant is het bos terwijl aan de rechterkant de velden liggen.
Het pad gaat heuvelaf en gaat over en een zandpad. Op de splitsing links aanhouden en over een klein stroompje. Het zandpad heuvelop volgen en op de volgende kruising weer links af. Het pad blijven volgen totaan de verharde weg. De weg oversteken. De verharde weg heuvelop volgen. Aan de rechterkant staat een boerderij. Vanaf de boerderij komt het nodige koeiengeloei. Redelijk onschuldig. Aan het eind van het erf staat nog een soort stal met veilig achter het hek een stier. Totdat de stier begint te lopen en hij gewoon het erf op kan lopen (en dus ook de weg). Gelukkig is er op het erf genoeg afleiding en besluit de stier het erf op te lopen en de weg links te laten liggen.
Boven aan de heuvel, links af een zandpad op dat eerst steil naar beneden over een beekje en dan weer steil omhoog. Bovenaan de klim links af het zandpad volgen.
Tot aan het hek (dan volgt er even een discussie over de route en of het ergens is misgegaan). Volgens de kaart gaat de route rechtsaf verder. Het pad is een overwoekerd graspad. Dit pad gevolgd. Aan het eind van het pad linksaf een ander graspad volgen. Dit pad gaat het bos weer in met als verrassing een echte kuitenbijter. Boven aan de klim is “carrefour des Meuniers” bereikt en is er een keuze uit vier bospaden. Gekozen voor het meest linkerpad. Het bospad gaat  heuvelaf en slingert door het bos. Na een paar honderd meter toch de vraag of dit pad bij de auto terug gaat komen.

Met behulp van kaart en gps uitgevogeld dat “Ligne de Thiolais” in de gevolgde richting niet bij het startpunt uit gaat komen. Er zit niets anders op dan te keren en terug te gaan naar het kruispunt. Op het kruispunt linksaf (of vanaf het oorspronkelijke pad rechtdoor). (Door hier rechts af te slaan kom je zonder omweg op de parkeerplaats). Op het volgende kruispunt het pad tussen de percelen 85 en 87 volgen (hiermee weer op de gemarkeerde route).  Bij het bospad tussen de percelen 85 en 86 de route vervolgen tot aan de brede zandweg (route forestière). Op het zandpad rechtsaf richt de parkeerplaats.

Ps. Er is geen restuarant onderweg dus geen koffie met gebak.