Font de Lait en de ree

Afstand: 5 km

Waar: Forêt Tronçais (Frankrijk), bij Ainy-le-Château

GPX bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Afwisselende kronkelende bospaadjes, een lange rechte weg (met uitzicht op een overstekende ree), een eeuwenoude bron en een paar monumentale bomen.

20269209689_997617b122_o

Het “Forêt Tronçais” is een bijzondere plek om te wandelen. Er is een aantal gemarkeerde wandelingen in het bos uitgezet.
Vandaag voor de wandeling bij Ainy-le-Château gekozen (in combinatie met een bezoek aan de weekmarkt. De markt, niet meer dan vijf kramen, was binnen 4 minuten bekeken, niet echt de moeite waard).
De auto geparkeerd bij “Rond de Richebout”, hier is zelfs in het vakantieseizoen parkeergelegenheid genoeg. Op de kleine parkeerplaats staat al het bord richting “font de lait” aangegeven.
Een tennisbal meegenomen, want naast het wandelen zijn de lange rechte lanen van het bos prima geschikt voor een partijtje boshonkbal (waarbij de uitdaging eerst is om in het bos een geschikte tak te vinden die als knuppel gebruikt kan worden).
De wandeling gaat gelijk het bos in en na een klein stukje wandelen, slaat de route links af en is “font de lait” bereikt. Het is een eeuwenoude bron die door de bewoners uit de buurt als wasplaats werd gebruikt.
Vanaf de bron loop je een klein stukje dezelde weg terug totdat je weer op het pad bent en de route verder kunt volgen.
De route wijst zich eigenlijk vanzelf. Het pad volgen tot de eerste brede zandweg wordt bereikt. Deze “route forestière” is duidelijk herkenbaar (brede rechte zandweg, je komt ze door het hele bos tegen, en hoewel ze voor autoverkeer verboden zijn, kan er goed op gelopen worden).
Aan de andere kant van de zandweg ligt er een een mooie stevige tak die voor het honkbalpartijtje gebruikt kan worden.

De posities zijn snel verdeeld (verre stop is mijn positie) en binnen no-time vliegt de eerste homerun door het bos.
Onder luid gejuich gaan de volgende slagbeurten voorbij en blijkt dat we een toeschouwer hebben. Net veel verder op de zandweg staat een ree het spel te bekijken. Maar wanneer de aandacht zich van het spel naar de ree verplaatst, heeft de ree het wel gezien en vertrekt deze weer op het gemak het bos in.

Tijd om een laatste slag te slaan, de tak weer in het bos te leggen en de route verder te volgen.
Bij het bord “Les Jumeux & la Sentinelle” wordt de zandweg verlaten en het bospad gevolgd. Slingerend door het bos worden “les Jumeux” bereikt. Twee monumetale bomen (uit de 17e eeuw). Nog een stukje verderop staat de derde monumentale boom van de route waar we langs komen, “la Sentinelle”. Deze boom is nog een paar jaar ouder dan de vorige twee bomen en staat al sinds de 16e eeuw op zijn plek.
De route slingert verder door het bos en over een beekje. Net voor het eind een kleine aanpassing van de route. Door een klein stukje verder het pad rechtdoor te volgen (in plaats van al rechts af te slaan) voorkom je dat het laatste gedeelte van de route hetzelfde is als het eerste gedeelte.
Aan het eind van pad ligt de parkeerplaats waar de auto staat.

Ps. Er is geen restaurant onderweg voor een koffiestop. Ainy-le-Château is niet ver weg.