Afstand: 10 kilometer

Waar: Ugchelen (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: restaurant de Cantharel, van Golsteinlaan 20, 7339 GT Ugchelen

Samengevat: Een wandeling die begon als een rondje volgens het boekje, maar halverwege de wandeling een eigen invulling aan het rondje gegeven.

Beoordeling: 7,5

Niet ver van de afrit van de A1 ligt de parkeerplaats waar vandaag de wandeling begint. Met de routebeschrijving (opgehaald bij het informatiepunt bij de parkeerplaats) in de hand, gaat de wandeling van start. Na de uitdagende oversteek van de drukke weg volgt de beschreven route het asfalt in de richting van de sprengen. Bij het hek slaat de route rechts af af en volgt het water tegen de stroom in.

Het eerste bruggetje is een klein twijfelmoment, maar toch wordt besloten de route op het informatieblad te blijven volgen. Ook bij het volgende bruggetje wordt stug aan de beschreven route vastgehouden. Maar bij het meertje wordt alsnog besloten het informatieblad op te vouwen en op goed geluk verder te wandelen.

Op het kruispunt van zandwegen gaat de wandeling linksaf over het brede zandpad en slaat het meertje in deze wandeling over. Willekeurige links en rechts afslaand  gaat het de neus achterna door het bos. Op een paar punten volgt de wandeling de mountainbikeroute en is het goed om de nodige aandacht te hebben voor de omgeving, zodat er geen botsingen ontstaan met voorbijflitsende fietsers.

Nadat de fietsers veilig ontweken zijn, worden de bospaden ingeruild voor een oversteek over de heide. Hier geen slingerpad maar een recht-toe-recht-aan pad met aan twee kanten heide inclusief een wijds uitzicht.

Aan de andere kant van de heide liggen er toch weer bospaden te wachten om verder te wandelen. Nog een paar bospaden voordat het fietspad wordt bereikt waarmee het eindpunt van de wandeling in zicht komt. Nog een paar omtrekkende bewegingen, inclusief een rondje over een klein landgoed, voordat de parkeerplaats wordt bereikt. Tijd voor een kopje koffie in de zon.

Algemeen oordeel over de wandeling; mooie stukjes worden afgewisseld door een paar minder boeiende stukjes, maar al met al een redelijk rondje over de Veluwe.

Ps. onderweg staan er een paar bankjes te wachten op wandelaars om een kleine pauze te houden in de wandeling. Het terras van het restaurant is een mooie afsluiting van de wandeling voor koffie, thee of wat te eten.