Afstand: 21 kilometer (558 hoogtemeters)

Waar: Grwyne Fawr Reservoir (Wales)

Gpx bestand: op aanvraag beschikbaar

Startpunt: parkeerplaats bij Grwyne Fawr Reservoir

Samengevat: een wandeling naar Grwyne Fawr Reservoir. Vanaf het reservoir via een klim naar de andere kant van het plateau in de richting van Llanthony. Met uitzicht op de abbey klimt de route terug naar het plateau om weer de afdaling richting het reservoir te maken. De uitgezette route mist op het eind een pad om de doorsteek naar de parkeerplaats te kunnen maken. Via een alternatieve route en over het erf van een boerderij de weg terug gevonden. Niet voor herhaling vatbaar.

Beoordeling: 7,5 ondanks de survivaltocht aan het eind van de wandeling. Wel een mooi eerste deel van de wandeling.

Uitzicht vanaf de dam over het reservoir

Gwryne Fawr Reservoir is een mooi startpunt voor een wandeling door de verlatenheid. Aan de weg naar de parkeerplaats lijkt geen einde te komen. Net wanneer je begint te twijfelen of je wel de goede weg ben ingeslagen op het laatste kruispunt wordt de parkeerplaats bereikt. Besloten om de uitgestippelde route met de klok mee te volgen en dus eerst in de richting van het reservoir te wandelen.

Het pad gaat niet al te steil naar boven en ongemerkt worden de eerste hoogtemeters gemaakt. Met de imposante damwand al snel in beeld duurt het nog een paar kilometer voor het reservoir ook daadwerkelijk bereikt wordt. Eenmaal bij het reservoir kan besloten worden om via het pad over de damwand de oversteek naar de overkant te maken. Vandaag gaat de route, voor de foto’s, tot halverwege het pad en keert vervolgens terug. Het is even zoeken naar het smalle wandelpad. Maar na enig speurwerk in het gras wordt het pad naar boven gevonden.

Een klein beetje nieuwsgierig

De klim naar het plateau vormt na alle regen van de afgelopen periode een kleine uitdaging, maar zonder kleerscheuren wordt het plateau bereikt. De route slaat rechtsaf en volgt het ingelopen pad tussen de heide door. Het is zo nu en dan even goed opletten om op het wandelpad te blijven en niet af te dwalen op een schapen pad. Op het hoogste punt van de wandeling is het tijd voor de eerste theepauze met uitzicht over Wales en Engeland.

Vanaf het hoogste punt gaat de route via een smal pad in de richting van de vallei. Op een aantal punten is het goed uitkijken op het steile pad dat door al het water behoorlijk glad is geworden. Aan het eind van de afdaling maakt de route een scherpe bocht naar rechts en gaat dan in een vloeiende beweging in de richting van Llanthony.

De bedrijfskantine

Met in de verte de abdij in zicht, maakt de route een onverwachte bocht naar rechts en begint aan de tweede klim van de dag. Onder het toeziend oog van een paar schapen wordt zonder al te veel moeite het plateau bereikt. De stapel stenen bij het denkbeeldige kruispunt is een prima punt voor de tweede theepauze. De snel opkomende bewolking verkort de pauze waarna in goede moed een begin aan de afdaling richting de parkeerplaats en startpunt gemaakt kan worden.

Ook in dit deel van de wandeling blijft het goed opletten om het wandelpad niet te verwarren met het schapenpad en moet er zo nu en dan een soepele sprong over water aan te pas komen om de voeten droog te houden.

Wanneer de uitgestippelde route een scherpe bocht naar links maakt, blijkt dat er in de werkelijkheid geen pad is dat naar links gaat. De stile over de muur een paar meter verderop en het wandelpad aan de andere kant van de muur, moeten dan maar de alternatieve route worden.

Na het bestuderen van de kaart, blijkt dat deze route met een omweg van te veel kilometers pas de parkeerplaats bereikt. Met nog ongeveer anderhalf uur daglicht gaat dat het niet worden. Na een snelle blik naar beneden en een kort (intern) overleg wordt besloten een doorsteek naar de boerderij recht beneden het pad te maken en via het erf de in de richting van de parkeerplaats te gaan.

Met veel kunst- en vliegwerk lukt het om zonder te veel blauwe plekken en ruim voor het donker het eindpunt van de wandeling te bereiken. Algemeen oordeel: mooie wandeling maar door het ontbreken van een wandelpad aan het eind van de wandeling niet voor herhaling vatbaar.

Ps. een andere mooie wandeling bij het reservoir volgt de route over de hoogte pieken van de Black Mountains.