Afstand: 17 kilometer (369 hoogtemeters)

Waar: Marsden (Engeland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: parkeerplaats langs de A62

Samengevat: Een lange wandeling in Yorkshire. Via Standedge Moor volgt de route een deel van ‘the Packhorse Trail’, maakt de oversteek bij Eastern Gate en volgt het kanaal in de richting van Marsden. Wijdse uitzichten over Butterly Reservoir en Blakely Reservoir en Black Moss Reservoir voor de finish wordt bereikt.

Beoordeling: 8,5

Eastern bridge

Op een kleine parkeerplaats langs de A62, net voorbij Redbrook Reservoir worden de wandelschoenen aangetrokken voor een lange wandeling. De eerste paar honderd meter volgt de route de bekende ‘Pennine Way’. Maar bij de kissing gate gaat het pad resoluut rechtsaf en het eerste klimmetje van de wandeling is een feit. Eenmaal boven gaat het over een ingelopen en bijna vlak wandelpad verder en heeft de wandelaar een onbelemmerd uitzicht over Standedge Moor.

Net voor de doorgaande weg wordt bereikt maakt de route een bijna 90 graden bocht en steekt de ‘Packhorse Trail’ op. Dit gedeelte van de route gaat vooral heuvelaf. Het water bij Eastern Gate stroomt uitnodigend rustig en dus wordt er een korte pauze ingelast om pootje te baden. Met verkoelde voeten wordt de wandeling voortgezet met een ontspannen stukje langs het kanaal. (wie tijd heeft kan een bezoekje brengen aan het ‘Standedge Tunnel and Visitor Center‘).

Blakeley Reservoir, met op de achtergrond Butterly Reservoir

Vanaf het station van Marsden trekt de route via de bebouwde kom in de richting van Butterly en Blakely Reservoir. Bij de wegmarkering voor de ‘Pennine way’ is het even ademhalen voor een steile afdeling, gevolgd door een nog steilere klim weer naar boven. Vanaf de top van de klim volgt een redelijk vlak wandelpad het beekje stroomopwaarts. In plaats van een bruggetje moet de overkant van het water met een uitdagende hik-stap-sprong manoeuvre bereikt worden.

Aan de andere kant van het water gaat het wandelpad, afwisselend dalend maar vooral klimmend, in de richting van Black Moss en Swellands Reservoirs. Dansend over het bruggetje en de dam tussen de twee reservoirs gaat het verder.

Black Moss Reservoir

De route volgt het pad, vandaag onder toeziend oog van een paar nieuwsgierige schapen, in de richting van de finish. De laatste kilometer gaat over een breed grindpad wat na 15 uitdagende kilometers een welkome afwisseling is. Met een glimlach wordt het einde van de wandeling gehaald. Algemeen oordeel: mooie en afwisselende wandeling met een paar uitdagende klimmetjes. Er kan ook gestart worden bij het station van Marsden, maar dan is parkeren lastiger.

Ps. voordeel van het met de klok mee wandelen van de route is dat het gedeelte over de ‘Packed Horse Way’ in een dalende lijn gaat en de klim naar Wessenden Reservoir de verharde weg volgt.