Afstand: 9 kilometer

Waar: Partrishow (Wales)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een wandeling die begint met een behoorlijk klimmetje, in ieder geval voor wandelaars uit een vlakke omgeving. Verder mooie uitzichten, goed wandelgezelschap, ruïnes, schattige lammetjes, mooi kerkje en een legende met een moord. Alle elementen voor een interessante wandeling. Wandelen in Wales vind ik altijd leuk.

Het begin van de wandeling is wat lastig te vinden. Je moet een behoorlijk eind de vallei in rijden (en dan nog een stukje verder, onderweg drie keer een discussie gehad of we het beginpunt hebben gemist) voor daadwerkelijk het startpunt is gevonden. Net naast het riviertje wordt een parkeerplaats voor de auto gevonden. Zo ver van de bewoonde wereld af toch maar de wandelschoenen aan getrokken voor een wandeling uit het boekje.

De wandeling begint direct met een aardig klimmetje en langs een verlaten uitziend huis. Het eerste deel gaat vooral over paden in het bos, de vergezichten zijn hier wat beperkt. Eenmaal door het klaphek en via een paar stapstenen over een beekje dan toch in het open veld beland. Hier zijn de uitzichten een stuk groter. Langs een eeuwenoud muurtje (het heeft waarschijnlijk al heel wat stormen, hagelbuien en zonnige dagen doorstaan) gaat de wandeling in de richting van het kerkje van Partrishow. Het kerkje is meestal open en is zeker een bezoekje waard.

Vanaf het kerkje gaat de weg steil naar beneden. Met een kleine omweg (ongeveer 100 meter) kan de bron bezocht worden waarvan de verhalen, inclusief een moordverhaal,  vele eeuwen terug in de tijd gaan. De wandeling gaat verder door een veld (met een mooi uitzicht op het kerkje) en over het erf van een boerderij. We krijgen nog een paar wandelaanwijzingen mee. We volgen niet de verharde weg, maar gaan door een nogal gammel hek een volgend veld in, weer heuvel af (de tenen protesteren een beetje). Langs een paar ruïnes en over een stile en dan de verharde weg weer op.

De route steekt weer het riviertje over en gaat dan toch weer omhoog. Halverwege de weg even een discussie over de route. De ene helft van de groep is er van overtuigd dat de route door het links gelegen veld gaat terwijl de nadere helft zeker weet dat de weg gevolgd moet worden.

Volgens de kop-of-munt-methode wordt besloten het paadje door het veld te volgen. Dat blijkt dood te lopen bij een hek. Er zit niets anders op dan een hele steile klim naar boven te maken en uiteindelijk uit te komen op de verharde weg. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat gekozen wordt, maar wil je de steile klim overslaan, volg gewoon de weg in de richting van het woonhuis.

De wandeling gaat weer heuvel af, ook dat voelt als een aardige belasting voor de kuiten. Soms voelt het dalen zwaarden dan het klimmen.

Via een paar omtrekkende bewegingen de route uiteindelijk weer op de weg uit door de vallei. Een klein stukje langs de weg om dan toch een beetje moe maar zeker voldaan na een leuke wandeling bij de auto terug te komen.

Ps. onderweg is er geen gelegenheid voor koffie, thee of een andere versnapering. Mocht je honger krijgen onderweg, zorg dan dat er wat lekkers in de rugzak te vinden is.