Afstand: 15 kilometer

Waar: Leuvenheim (Nederland)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Startpunt: informatiepunt ‘Klompenpad’, Arnhemsestraat 117 Leuvenheim

Samengevat: een afwisselende wandeling over het klompenpad. Landgoederen, uitzicht over de uiterwaarden en lange bospaden.

Beoordeling: 8,5

Uitzicht vanaf de dijk

Vandaag op goed geluk een wandeling uitgezocht uit de verzameling ‘klompenpaden’. De keus is gevallen op het ‘Leuvensche pad’. Volgens de beschrijving 14 mooie wandelkilometers door de Achterhoek. Bij het informatiebord van het klompenpad is op een zondagmiddag genoeg parkeergelegenheid. Nadat de wandelschoenen zijn gestrikt (vandaag geen klompen) gaat de wandelgroep van start.

Vanaf het startpunt gaat het in de richting van de dijk. Het bankje op de top van de dijk wordt overgeslagen. De route gaat over de dijk met uitzicht over de uiterwaarden terwijl de IJssel net buiten zicht blijft. Aan het eind van het pad over de dijk volgt de route het ingelopen pad en is het kiezen: de standaard route of inclusief een kleine slinger met uitzicht op de ‘de Gelderse Toren‘. De keuze valt op de lange variant.

Bij de toren zijn de routemarkeringen niet meer te vinden en dus wordt gekozen om rechtdoor te wandelen. Dat blijkt een doodlopend pad te zijn. Dus dan maar in de achteruit.

Het is even zoeken….

Halverwege de terugweg besluit de wandelgroep om het er toch op te wagen en voor het pad door het bos te kiezen. Met een onverwacht mooie omweg wordt de lange oprijlaan van het landgoed bereikt (blijkt de officiële route te zijn vanaf het voorplein van de toren, over de lange oprijlaan in de richting van de rijksweg).

We volgen een klein stukje fietspad langs de drukke weg voordat de route de doorgaande weg oversteekt om verder te gaan over meer rustige wegen, langs nog meer landgoederen (niet allemaal open voor wandelaars).

Nog een klein stukje over de dijk

Nadat er een aantal kilometers over het asfalt is gewandeld, gaat de route weer het zandpad op. En dan blijkt de route toch nog een kleine uitdaging in petto te hebben. Bij landgoed ‘de Wildbaan’, hoe kan het anders, is het even zoeken naar het pad. Maar de grootste uitdaging ligt op het volgende kruispunt; het bordje voor de ‘routeverkorter’ is aanwezig, maar waar de reguliere route naar toe gaat is een raadsel.

Na overleg wordt besloten linksaf te slaan (dat is het enige andere pad, afgezien van de ‘routeverkorter’). Op goed geluk wordt het pad langs het water gevolgd. Aan het eind van het pad staat er gelukkig weer een routemarkering. Zonder al te veel problemen wordt het laatste deel van de wandeling afgelopen. Het laatste deel gaat weer over de dijk. Dit keer wordt wel even een korte pauze op het bankje ingelast voordat de laatste kilometer wordt afgelegd. Op de parkeerplaats wordt afgesloten met een korte bespreking.

Algemeen oordeel: mooie afwisselende wandeling, maar een paar onduidelijke of ontbrekende bordjes geven stof voor discussie.