Afstand: 10 kilometer

Waar: Belvès (Frankrijk)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Vanaf de parkeerplaats in Belvès een rondje in de omgeving gewandeld. Mooie uitzichten, een stuk bos, een paar historische gebouwen en op het eind nog een behoorlijk klimmetje. De wandeling was zeker de moeite waard.

Vandaag op zoek gegaan naar een wandeling iets verder van huis. Het wordt Belvès. Omdat het geen marktdag is, is het geen probleem een parkeerplaats te vinden. Vanaf de parkeerplaats wandelen we eerst in de richting van de dertiende eeuwse markthal. Tegenover de markthal is ook het VVV te vinden. Even snel een wandelkaart gekocht. GPS-apparaten zijn leuk, maar wat lastig om wandelingen op te vinden. Langs de markthal steekt de wandeling eerst een paar straatjes door van het historische centrum en in de richting van de eeuwenoude ‘église’.

Dan wordt de bebouwde kom achter ons gelaten en gaat de wandeling al snel over in een pad over het gras. De toren van de kerk van Capelou lijkt boven het groen te zweven. Ongetwijfeld is er nog een stuk kerk onder het groen te vinden, maar omdat deze wandeling een heel andere kant op gaat zullen we daar vandaag niet achter komen.

De volgende wereldstad in de route is Grimaudou. In dit dorp kun je eigenlijk niet om de duiventil en de druivenpers heen. Tijd om adem te halen en een paar foto’s te maken voordat we de route verder heuvelafwaarts volgen.

Verderop wandelen we langs een informatiebord met plaatjes (en informatie) over twaalf inheemse bomen en een (gerestaureerde) oude wasplaats en vervolgens in de richting naar weer een oude kerk. Ook dit gebouw heeft al meer dan zeven eeuwen langs zien trekken. Wij wachten niet zo lang en gaan weer op pad.

Niet veel verder wacht de eerste doorsteek onder de bomen door. Er wordt nog een grapje over de vliegen van gisteren gemaakt voor het bos in wordt gestoken. Binnen drie meter gaat niet alleen het pad steil omhoog, het ziet ook al snel zwart van de vliegen. Gelukkig is het een klein stukje door het bos. Eenmaal weer op de weg zijn de vliegen ook al weer direct vertrokken. Maar na de eerste bocht doemt toch weer een bos op. Er is geen ontkomen aan, de route gaat het bos weer in.

In een poging de vliegen te ontlopen gaat het beentempo iets omhoog (en worden de zwaaiende armbewegingen iets groter en sneller). Maar waar we gisteren dachten dat er al veel vliegen waren, vandaag is nog een graadje erger. De vliegen lijken te blijven hangen maar ook eindeloos tegen je aan te vliegen. Nog nooit zo blij geweest het bos uit te zijn. In het veld is er meer tijd om ook van de omgeving te genieten. Nog een paar mooie uitzichten en dan doemt de laatste klim op. En dan blijkt dat ook voor deze wandeling geldt dat het venijn in de staart zit. Bovenaan de klim is het even op adem komen en de kuiten laten herstellen. Nog een paar straatjes door en dan komt het terras in zicht.

Ps. een prima wandeling als je niet bang bent voor een paar vliegjes of buiten het vliegenseizoen wandelt. Het rondje is af te sluiten met een drankje op een van de vele terrasjes van Belvès. Volgens de kaart van het VVV doet de gemiddelde wandelaar drie uur over de wandeling. Blijkbaar heeft het tempo door het bos ons gemiddelde zo opgeschroefd dat we net iets meer dan twee uur over de wandeling gedaan hebben.