Afstand: 10 kilometer

Waar: Siorac en Perigord (Frankrijk)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Wandelen in de Dordogne kan natuurlijk niet zonder een wandeling langs een deel van de gelijknamige rivier. Bij het VVV van Siorac gevraagd naar de wandeling langs de rivier. Blijkt dat we de verkeerde kant zijn opgestuurd. Veel mooie uitzichten maar geen rivier. Enige minpunt van de wandeling is de paar honderd meter langs een heel drukke weg.

Met al een paar wandelingen in de buurt van de rivier de Dordogne, vandaag op pad om een stukje langs de rivier te wandelen. Bij het VVV van Siorac en Perigord op de kaart gekeken en voor de zekerheid gevraagd naar het begin van ‘Boucle de la Dordogne’. Het antwoord: langs de kerk, over het spoor en dan de gele paaltjes volgen. Vanuit het VVV is de kerk niet te missen dus vol goede moed onderweg. Het spoor over en dan linksaf. Dan is het gelijk klimmen. Het zijn heel wat stappen voor de top van de klim wordt bereikt, maar het lukt.

Bij het volgende paaltje rechtsaf en al snel verandert de asfaltweg in een grintweg die verandert in een zandweg. En het hele stuk gaat heuvelaf. Het is even zoeken naar het volgende paaltje, maar onverwacht steekt de route een smal graspad in. Onder grote belangstelling van een hele verzameling koeien zoeken we een weg langs de brandnetels. Dan tot ieders teleurstelling gaat de route verder door het bos. De vraag is hoeveel vliegen er op ons wachten met de de ervaringen van eerdere wandelingen nog vers in het geheugen gegrift.

Tot grote opluchting blijkt dit een bijna vliegenvrij bos te zijn (in ieder geval vandaag). Met een paar mooie doorkijkjes op een veld vol zonnebloemen worden de kilometers in een aardig tempo afgelegd.

Onderweg alle tijd om de verschillende uitzichten te bekijken. Eenmaal uit het bos gaat de wandeling weer tussen de velden door. Op de verharde weg slaan we linksaf. De route volgt de kleine weggetjes in de richting van de drukke doorgaande weg in de richting van Siorac en Perigord. Op het kruispunt met de drukke weg zoeken we nog even naar een alternatieve route.

Als die niet te vinden is, zit er niets anders op dan langs de drukke weg te wandelen en het verkeer goed in de gaten te houden. Bij de eerste mogelijkheid steken we weer de weg over en komen zo al snel weer in de bebouwde kom uit. Nog een paar kruispunten over en dan is het VVV weer in beeld en is het rondje afgemaakt.  Geen rivier gezien, maar wel lekker gewandeld.

Ps. Op het overzicht van de wandeling blijkt dat het gedeelte door het bos behoorlijk wat hoogtemeters zijn overwonnen. Dat hadden we tijdens het wandelen niet direct door. Het zijn geen zware klimmeters. Onderweg geen gelegenheid voor een terrasje.