Afstand: 11 kilometer

Waar: Siorac en Perigord (Frankrijk)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Vanuit het centrum van Siorac en Perigord een lange wandeling. Eerst een klim door het bos (gelukkig vandaag weinig vliegen, maar wel veel vlinders). Over de weg een stukje door de zon en dan de afdaling door het bos in de richting van de rivier. Een stukje asfalt en dan door het veld wordt dan toch de rivieroever bereikt. Klein stukje tegen de stroom ingewandeld. Nog een klein stukje voor de eindstreep in het centrum van Siorac weer wordt bereikt.

Na een ontbijt met het onvermijdelijke stokbrood even op de wandelkaart gezocht naar een startlocatie voor de wandeling van de dag. Omdat er in het wandellijst nog een wandeling met uitzicht op de rivier de Dordogne ontbreekt wordt gekozen voor Siorac. De wandeling start weer bij het VVV. Nu niet langs de kerk maar direct na het VVV rechtsaf. Langs een oude wasplaats en begraafplaats en onder de brug door. Dan een klein stukje bekend terrein (nu in de andere richting dus het uitzicht is toch anders).

Via het veld en het trappetje en een stukje asfalt weg komt de grootste uitdaging van vandaag in beeld: de klim door het bos. Het gaat gestaag omhoog, maar het is gelukkig niet te steil dus levert de klim bij geen van de wandelaars in de groep onoverkomelijke ademnood op. Maar een stukje vlak komt de kuiten best goed uit.

Met de kuiten opgewarmd kan de afdaling over het bospad soepel worden afgelegd (wel even uitkijken voor de losliggende stenen). Aan het eind van de afdaling slaan we rechtsaf en volgen een stuk de weg. Ondanks dat het een brede weg is, komt er weinig verkeer langs. Toch besluiten we de eerste zandweg links in te slaan en door de velden verder te wandelen. Eenmaal onder de brug door (en langs de perzikboom) wordt de rivier bereikt. Even van het uitzicht genieten maar dan is het toch tijd om het wandeltempo op te voeren.

Het laatste deel van de wandeling slingert terug naar het centrum van het dorp. Omdat de enige bakker op het plein tussen de middag dicht gaat, is er geen gebak als traktatie. Dan maar koffie op het terras van het vakantieverblijf. Ook lekker.

Ps. Voor de route ‘Andersom’ is een oplossing gevonden, zodat de drukke weg overgeslagen kan worden. Wanneer de lange afdaling is gemaakt, het trapje afgegaan is en bij de verharde weg wordt bereikt, sla dan rechts af in plaats van linksaf.  Daarna direct weer linksaf en onder de brug door. Dan is al bijna de kerktoren van Siorac weer in zicht en kan het rondje afgemaakt worden.