Afstand: 14 kilometer

Waar: Crickhowell (Wales)

Gpx bestand: hier beschikbaar

Samengevat: Een uitdagende wandeling naar de top van Table Mountain en Pen Cerrig-Calch. De terugweg is inclusief een kleine omweg. Mooie uitzichten, behoorlijk klimmetjes, maar ook veel redelijk vlak terrein. Met als verrassing een bijzondere ontmoeting.

Blijkt dat de parkeermeter in Crickhowell alleen muntgeld accepteert. Natuurlijk niet genoeg losse ponden beschikbaar dus op zoek naar een alternatieve parkeergelegenheid. In een van de zijstraten een parkeerplaats gevonden dus tijd om de rugzak (inclusief warme thee) op de rug te doen en van start te gaan. Wandeling 16 uit mijn favoriete wandelboek staat vandaag op het programma. Eens kijken waar ik uit ga komen.

Het eerste deel van de route is eenvoudig te vinden: de weg het dorp uit maar wel gelijk omhoog. Bij het electriciteitshuisje moet ik, volgens het boekje, links het wandelpad op. Door het bordje ‘private’ even op het verkeerde wandelbeen gezet, maar nadat alle andere bordjes gelezen zijn, besloten dat het toch het juiste pad is dat bij de wandeling hoort.

De route slingert door de velden, over stiles en door hekken gestaag omhoog. Voor de twijfelaars onder de wandelaars zijn er onderweg verschillende bordjes opgehangen met ‘Table Mountain’ erop. Dan weet je maar zeker dat je op de goede weg bent. Na nog een stile is er geen ontkomen meer aan: de steile klim naar de top van Table Mountain ligt recht vooruit.

Het is even stug doorlopen maar met het bereiken van de top (inclusief de overblijfselen van een fort uit de IJzertijd) volgt de beloning met geweldige uitzichten. Omdat de benen goed voelen valt de keuze op de lange variant van de wandeling: in de richting van het ‘trig point’ op Pen Cerrig-Calch.

Eerst een stukje dalen en dan weer klimmen voordat het hoger gelegen pad op het plateau wordt bereikt. Eenmaal op het plateau is het redelijk vlak wandelen tot het uiterste puntje van het plateau. Bij het trig point is het tijd voor thee en nog een paar foto’s inclusief een heel klein beetje sneeuw (als je goed kijkt)

Na de thee-pauze is het tijd om het pad voor de terugweg te vinden. Dit ligt een stukje lager en is niet veel meer dan een schapenpad. Het is redelijk ongelijk en daarmee een behoorlijke aanslag op de enkels. Maar de nog steeds adembenemende vergezichten maken alles goed.

Vlak bij Table Mountain slaat de terugweg rechts af en volgt een oude muur in de richting van het dal. Bij het kruispunt slaat de twijfel toe: rechtdoor of linksaf. De routebeschrijving in het boekje is niet echt duidelijk. Nog twijfelend word ik opgeschrikt door een wandelaar met de woorden: ‘Brave lady, walking on your own’. Toegegeven het is een prima openingszin.  Hij volgt een ‘weatherman walk’. We vergelijken de beschrijvingen en komen tot de conclusie dat beide beschrijvingen ons even niet verder gaan helpen. We besluiten de uitdaging samen aan te gaan en kiezen voor recht door. Met een goed gesprek gaan de meters snel maar dan is het toch weer tijd voor overleg. Conclusie: we hadden toch linksaf moeten slaan. Er zit niets anders op dan terug te lopen. Nog meer tijd voor een goed gesprek. Samen slingeren we het (goede) pad naar beneden. Bij de ‘sheep pen’ is het tijd om afscheid te nemen. Mijn route gaat links af richting de bewoonde wereld, de route van John gaat verder rechtdoor.

Nog een handdruk en een keer zwaaien en we zijn beiden weer onderweg. De route gaat nog een stuk door het bos, over een paar beekjes en door het veld. Maar dan komt de bewoonde wereld weer snel in zicht.

Nog een klein stukje over het asfalt en dan is de parkeerplaats weer bereikt. Geweldig gewandeld.

Ps. John thank you for your company and advise. But next time I think I get to decide on which route to take. It was nice to meet you.