Afstand: 8 kilometer (deel 1) en 16 kilometer (deel 2)

Waar: Grwyne Fawr Reservoir (Wales)

Gpx bestand: later beschikbaar

Samengevat: Vanaf het keerpunt klimmen we nog naar de top van Pen Y Manllwyn, Waun Fach en Pen Y Gadair Fawr. Daarmee hebben we het hoogste punt van de Black Mountains bereikt. Mooie uitzichten over de valleien beneden. Liep het eerste deel van de wandeling behoorlijk beschut, in het tweede deel vangen we vol de wind. Het laatste stuk van de wandeling door het bos is minder mooi.

Na een korte theepauze (zelf meebrengen want onderweg kom je geen tea-room tegen) zijn we helemaal klaar voor het tweede deel van de wandeling. Nog een klein stukje klimmen voor we het uiterste punt van de wandeling hebben bereikt en aan de terugweg kunnen beginnen. Het gaat gelijk gestaag omhoog.

Er wachten drie uitdagingen in deze wandeling: alle drie de te beklimmen toppen liggen boven de 2,000 ft zoals de dat op het eiland zeggen. Daar gaan we.

De wind heeft gelijk vat op ons en zo uit de beschutting is duidelijk dat er vandaag heel wat wind staat. Tijd om de sjaal om te doen, de muts op te zetten en de handschoenen aan te trekken. Omdat elke stap naar boven is lopen we onszelf snel warm.

De eerste top dit we bereiken is de Pen y Manllwyn; tot hier is het zeker goed te doen. Maar vooruitkijkend zien we de echte uitdaging: Waun Fach, het hoogste punt van de Black Mountains, 810 meter hoog. Tijd om even op adem te komen maar vooral om van het uitzicht te genieten. Dan is het toch weer tijd om verder te gaan.

Als laatste echte klim van de dag overwinnen we Pen y Gadair Fawr, met 800 meter hoogte (of 2625 feet) is het de op een na hoogte top van de Black Mountains. Tijd om een selfie te maken. Dat hebben we dan toch maar mooi gehaald.

Afdalen met nog steeds de zon in het gezicht en de laatste sneeuwresten ontwijkend komen we tot de conclusie dat de route iets te ver door schiet. We zoeken een alternatieve route naar beneden. Het is wat klimmen en klauteren, misschien ook niet helemaal de officiële route maar we bereiken de verharde weg, maar nog steeds geen bewoonde wereld. We besluiten deze weg naar beneden te volgen. In de schemer bereiken we eindelijk de weg in de bewoonde wereld. Voor de zekerheid maar even bij het huis bij de rode brievenbus aangebeld om te vragen of we op de juiste weg zitten. De dame des huizes is onder de indruk van de wandeling en biedt ons een lift voor de laatste kilometer aan. We besluiten dat we nu het rondje zelf af willen maken en gaan wandelen.

Eindelijk, maar inmiddels wel in het donker bereiken we de parkeerplaats. Tijd voor nog een kopje thee en dan naar huis.

Ps. de volgende dag de dame die zo vriendelijk was tegen gekomen in het dorp en haar gerustgesteld dat we heelhuids terug gekomen zijn.